مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,523
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,226
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال - نقص توجه

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی - نقص توجه بر تعامل مادر - کودک تاثیر منفی می گذارد و عملکرد خانواده به خصوص مادر را دچار اختلال می کند. نقص در مدیریت و تنظیم هیجان یکی از عواملی است که مادران کودکان دارای اختلال رفتاری با آن درگیر می باشند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به مادران دارای کودک بیش فعال بر ارتقای سلامت روان مادر انجام گرفت.روش ها: در این مطالعه 44 مادر کودک 12-4 ساله مبتلا به بیش فعالی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (مداخله و کنترل) مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مداخله در 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس شرکت داده شدند. سلامت عمومی در پایان جلسه هشتم و همچنین یک ماه پس از اتمام مداخله در دو گروه تعیین گردید. تحلیل داده ها از طریق نرم افرار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری تی مستقل, آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد.نتایج: آموزش تنظیم هیجان در مادران کودکان مبتلا به بیش فعالی موجب ارتقای سلامت روان آنها گردید (p<0.001). همچنین این بهبودی در سایر ابعاد سلامت روان مادران نظیر علائم جسمی, کاهش اضطراب و افسردگی و نیز بهبود عملکرد اجتماعی مشاهده شد (p<0.001).نتیجه گیری:با توجه به یافته های مطالعه استفاده از برنامه آموزش تنظیم هیجان در مادران کودکان مبتلا به بیش فعالی به جهت ارتقای سلامت روان آنان پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کمالی، اعظم، واقعی، سعید، اصغری پور، نگار، و بهنام وشانی، حمیدرضا. (1395). تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال - نقص توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 4(3)، 16-23. SID. https://sid.ir/paper/244799/fa

    Vancouver: کپی

    کمالی اعظم، واقعی سعید، اصغری پور نگار، بهنام وشانی حمیدرضا. تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال - نقص توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1395؛4(3):16-23. Available from: https://sid.ir/paper/244799/fa

    IEEE: کپی

    اعظم کمالی، سعید واقعی، نگار اصغری پور، و حمیدرضا بهنام وشانی، “تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال - نقص توجه،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 4، no. 3، pp. 16–23، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا