مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

634
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی شاخص های رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دو زبانه (آذری-فارسی) کم شنوا با همتایان طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 51

چکیده

 هدف: با توجه به تاثیر دوزبانگی و کاشت حلزون بر رشد زبان و مهارت های فرازبانی, بررسی این مهارت ها در کودکان دوزبانه در زبان های مختلف و مقایسه آن در کودکان دوزبانه ی طبیعی و کم شنوای کاشت حلزون می تواند منجر به شناخت بیشتر ما از رشد زبان در کودکان و عوامل دخیل در آن شود. هدف پژوهش حاضر, مطالعه مقایسه ا ی میانگین طول گفته و غنای واژگانی با آگاهی واژگانی (جنبه محتوایی و ساختاری) از خرده آزمون مهارت فرا زبانی میان کودکان دوزبانه ی طبیعی و کم شنوای کاشت حلزون پایه اول ابتدایی در دوزبانه های آذری-فارسی است. روش بررسی: برای انجام این پژوهش 6 کودک دوزبانه ی اول ابتدایی کم شنوای کاشت حلزون از بین مدارس استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 98-97 به صورت نمونه گیری از میان نمونه های در دسترس و 6 کودک همتای سنی طبیعی بر اساس شاخص های جنسیت, سن, مشابهت شرایط اجتماعی-اقتصادی انتخاب و در میانگین طول گفته و غنای واژگانی با مهارت فرازبانی با هم مقایسه شدند. برای بررسی میانگین طول گفته و غنای واژگانی از تحلیل نمونه ی گفتار پیوسته و برای بررسی مهارت های فرازبانی از آزمون های آگاهی واژگانی (شامل بررسی محتوایی و ساختاری تعریف واژه) استفاده شد. یافته ها: بررسی و تحلیل داده ها نشان داد که در زبان آذری میانگین رشد طول گفته و غنای واژگانی کودکان پایه اول ابتدایی دوزبانه ی آذری-فارسی کم شنوای دارای کاشت حلزون دچار تاخیر است (0/05>p). اما در زبان فارسی از شاخص های رشد زبانی فقط میانگین طول گفته تاخیر دارد (0/05>p) و در هیچ کدام از جنبه های محتوایی و ساختاری مهارت تعریف واژگانی کودکان کم شنوای دارای کاشت حلزون تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، حمید، احدی، حوریه، و آقامحمدی، علی. (1399). مقایسه ی شاخص های رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دو زبانه (آذری-فارسی) کم شنوا با همتایان طبیعی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 9(1 )، 41-51. SID. https://sid.ir/paper/245249/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی حمید، احدی حوریه، آقامحمدی علی. مقایسه ی شاخص های رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دو زبانه (آذری-فارسی) کم شنوا با همتایان طبیعی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1399؛9(1 ):41-51. Available from: https://sid.ir/paper/245249/fa

    IEEE: کپی

    حمید رضایی، حوریه احدی، و علی آقامحمدی، “مقایسه ی شاخص های رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دو زبانه (آذری-فارسی) کم شنوا با همتایان طبیعی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 9، no. 1 ، pp. 41–51، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245249/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button