مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

731
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی 6 تا 12 ساله

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف: لکنت یکی از شایعترین اختلالات گفتاری است که علت آن به درستی مشخص نیست. طبق مطالعات انجام شده آسیب عملکردهای شناختی همچون حافظه کاری, حافظه دیداری و کلامی در انواع اختلالات گفتار و زبان دیده می شود که می تواند بوجود آورنده سایر مشکلات در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه بررسی انواع حافظه کاری و تعیین رابطه آن با شدت لکنت در افراد مبتلا به لکنت می باشد. روش بررسی: در این مطالعه از روش نمونه گیری غیرتصادفی استفاده شده است. در مطالعه 15 کودک لکنتی 12-6 ساله استفاده شد. کودکان از لحاظ هوشی طبیعی بوده و فاقد هر گونه اختلال همراه بودند مقیاس هوش کلامی Wechsler (گنجینه لغات و فراخنای ارقام برای ارزیابی حافظه کاری واجی) به کار برده شد و برای ارزیابی حافظه کاری دیداری از آزمون Raven رنگی برای کودکان و همچنین برای ارزیابی شدت لکنت کودکان و ورود آنها به تحقیق, از آزمون SSI-3 استفاده نمودیم.یافته ها: بررسی های انجام شده در مورد رابطه بین حافظه کاری دیداری و شدت لکنت همبستگی 33% را نشان میدهد.در خصوص ارتباط حافظه کاری عددی با شدت لکنت همبستگی 29% به دست آمد. همچنین ارتباط حافظه کاری کلامی با شدت لکنت با توجه به نمرات خام, همبستگی 26% را نشان می دهد. بین سن و شدت لکنت در افراد مورد بررسی این پژوهش, همبستگی مثبت و حدود 49% ارزیابی شد که نشان دهنده رابطه تنگاتنگ سن و شدت لکنت در کودکان می باشد.نتیجه گیری: یافته های حاصل از این تحقیق نشان دهنده وجود نقایصی در حافظه کاری واجی (کلامی و عددی) و حافظه دیداری در کودکان لکنتی 12-6 ساله است. همچنین یافته ها موید همبستگی بالا بین سن و لکنت می باشد. به بیانی دیگر, نتایج حاصل از این پژوهش تاثیر نقص حافظه کاری واجی (عددی و کلامی) وحافظه کاری دیداری بر شدت لکنت و همچنین تاثیر افزایش سن بر شدت لکنت در کودکان را تایید می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیف پناهی، صادق، سبحانی راد، داوود، افضلی، محبوبه، ایزانلو، سحر، مردانی، نجمه، غلامیان، محدثه، و فرازی، مرتضی. (1394). بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی 6 تا 12 ساله. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 4(4)، 20-26. SID. https://sid.ir/paper/245375/fa

    Vancouver: کپی

    سیف پناهی صادق، سبحانی راد داوود، افضلی محبوبه، ایزانلو سحر، مردانی نجمه، غلامیان محدثه، فرازی مرتضی. بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی 6 تا 12 ساله. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1394؛4(4):20-26. Available from: https://sid.ir/paper/245375/fa

    IEEE: کپی

    صادق سیف پناهی، داوود سبحانی راد، محبوبه افضلی، سحر ایزانلو، نجمه مردانی، محدثه غلامیان، و مرتضی فرازی، “بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی 6 تا 12 ساله،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 4، no. 4، pp. 20–26، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245375/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button