مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتبار معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 61

چکیده

 هدف: تعیین حساسیت, ویژگی, ارزش اخباری معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران.روش بررسی: بوسیله یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت در سال 1392 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای دانش آموزان کلاس اول ابتدایی 7 شهر ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از اخذ رضایت نامه از والدین دانش آموز, معاینات اندازه گیری دید اصلاح نشده و اصلاح شده, رفرکشن سیکلوپلژیک و غیر سیکلوپلژیک و کاور تست برای تمام دانش آموزان توسط اپتومتریست صورت گرفت. معیار دانش آموز دارای مشکل بینایی نقطه برش دید اصلاح نشده مساوی یا بدتر از 20.32 در نظر گرفته شد و بر این اساس اعتبار دید اصلاح نشده اندازه گیری شده در برنامه غربالگری که در شناسنامه سلامت هر دانش آموز ثبت شده است محاسبه گردید.یافته ها: از 4157 نفری که برای این مطالعه انتخاب شدند حدت بینایی اصلاح نشده برای 3645 نفر از شرکت کنندگان (3675 نفر) صورت گرفت. حساسیت و ویژگی حدت بینایی اصلاح نشده در برنامه ملی غربالگری %35.3 (%95CI 29.2-41.7) و %93.9 (%95CI 9304-94%7) بود. کمترین حساسیت در دزفول 19.6% و بیشترین آن در اردبیل 83.3% مشاهده شد. ارزش اخباری این معاینات در کل ایران %28.8 (%95CI %23.6-%34.3) بود. بهترین نقطه برش, دید اصلاح نشده مساوی و بدتر از 20.25 در برنامه غربالگری می باشد.نتیجه گیری: اعتبار معاینات بینایی غربالگری که در زمان ورود دانش آموزان کلاس اول ابتدایی به مدرسه صورت می گیرد, بسیار پایین است و بدلیل اینکه خیلی از خانواده ها به نتیجه این معاینات اعتماد دارند و فرزندشان را دیگر تحت پیگیری قرار نمی دهند, باید با استفاده از آموزش افراد معاینه گر یا استفاده از روشهای تخصصی تر اعتبار این معاینات مخصوصا حساسیت آنها را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خبازخوب، مهدی، هاشمی، سیدحسن، محرابی، یداله، عشرتی، بابک، اعتماد، کوروش، و سوری، حمید. (1393). اعتبار معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 3(2)، 51-61. SID. https://sid.ir/paper/245387/fa

    Vancouver: کپی

    خبازخوب مهدی، هاشمی سیدحسن، محرابی یداله، عشرتی بابک، اعتماد کوروش، سوری حمید. اعتبار معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1393؛3(2):51-61. Available from: https://sid.ir/paper/245387/fa

    IEEE: کپی

    مهدی خبازخوب، سیدحسن هاشمی، یداله محرابی، بابک عشرتی، کوروش اعتماد، و حمید سوری، “اعتبار معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 3، no. 2، pp. 51–61، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245387/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button