مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,103
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 43

چکیده

 زمینه و هدف: شیوع بیماری های مزمن در دوران سالمندی از جمله دیابت با آموزش رفتارهای خودمراقبتی به خصوص از طریق گروه همتا قابل کنترل است. با توجه به اینکه بیماران مسن شرایط ویژه ای دارند و دچار عوارض بیشتری هستند, لذا آموزش خودمراقبتی در این بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش با گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت در مراکز منتخب سلامت شهر اصفهان اجرا شده است. روش بررسی: کارآزمایی بالینی حاضر به مقایسه 21 سالمند مبتلا به دیابت بالای 65 سال دریافت کننده آموزش توسط آموزش دهنده همتا و 23 سالمند دریافت کننده آموزش توسط آموزش دهنده غیر همتا (آموزش توسط محقق) پرداخته است (طی 4 ماه). نمونه ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. رفتارهای خودمراقبتی توسط پرسشنامه, در 4 حیطه رژیم غذایی, ورزش, تست گلوکز و مصرف داروهای دیابت بررسی شد و نتایج بین دو گروه مقایسه شدند. جهت آزمون های آماری از آزمون t مستقل و جهت مقایسه سه زمان در یک گروه از آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری استفاده گردید. یافته ها: نمره کل خودمراقبتی در گروه آزمون به طور معنی داری از 31±5.61 به 42±7.01 بلافاصله بعد مداخله و 35.55±5.11 یک ماه بعد از مداخله افزایش یافت, درصورتی که در گروه کنترل افزایش معنی دار نبود. در مقایسه حیطه های مختلف, تنها در حیطه ورزش یک ماه بعد مداخله این تفاوت معن دار بود (P=0.05). همچنین بین سطح تحصیلات با نمره خودمراقبتی رابطه مستقیم وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها, آموزش در زمینه دیابت به بیماران سالمند توسط فرد همتا می تواند خودمراقبتی را در آن ها ارتقا بخشد, بنابراین به کارگیری آموزش با گروه همتا, می تواند به عنوان یک روش موثر در بیماران دیابتی مسن توصیه گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قاسمی، مریم، حسینی، حبیب اله، و صبوحی، فخری. (1396). بررسی تاثیر آموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت. بالینی پرستاری و مامایی، 6(3)، 33-43. SID. https://sid.ir/paper/247028/fa

Vancouver: کپی

قاسمی مریم، حسینی حبیب اله، صبوحی فخری. بررسی تاثیر آموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1396؛6(3):33-43. Available from: https://sid.ir/paper/247028/fa

IEEE: کپی

مریم قاسمی، حبیب اله حسینی، و فخری صبوحی، “بررسی تاثیر آموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 6، no. 3، pp. 33–43، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/247028/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button