مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

738
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس گیلان در سال های 95-91

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 9

چکیده

 سابقه و هدف امروزه یکی از مهم ترین خطراتی که روند سلامت جامعه و توسعه پایدار را تهدید می کند, افزایش میزان تصادفات رانندگی است. هدف از این مقاله بررسی اپیدمیولوژیک تصادفات رانندگی در گیلان در طی سال های 95-91 بود. روش بررسی مطالعه به صورت تحلیلی مقطعی, بر روی 82432 مورد تصادفات رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس 115 استان گیلان طی سال های 95-91 انجام شد. با بررسی برگه های ماموریتی که توسط تکنسین های اورژانس تکمیل می گردد, اطلاعات جمع آوری شد و به صورت چک لیستی که شامل متغیرهای سن, جنس, مکان تصادفات (درون شهری, بیرون شهری, راه روستایی), وضعیت مصدوم (راننده, عابر, سرنشین, موتورسوار), شدت جراحت و فصل تصادفات رانندگی تکمیل شد و توسط نرم افزار آماری spss نسخه 19 و آزمون های آماری chisquer, Ttest تجزیه وتحلیل گردید. به منظور رعایت موازین اخلاق در پژوهش, مشخصات مربوط به نمونه ها محرمانه بوده و از دسترس افراد خارج است یافته ها بررسی ها نشان داد که میزان بروز تصادفات درسال 95 نسبت به سال 91, 4/14 درصد افزایش داشت. از کل موارد تصادفات 5/74% مرد بودند. بیشترین رده سنی تصادفات بین 24-18 سال با 3/11% بود. بیشترین تصادفات در جاده های برون شهری با 53% رخ داده بود. بالاترین تلفات رانندگی در جنس مذکر موتورسوار با 2/11% بود. از کل موارد مجروحین تصادفات 7/57% در بیمارستان بستری شده و 2/42% به طور سرپایی درمان شدند. نتیجه گیری اکثر مصدومین حوادث ترافیکی رانندگان جوان به ویژه موتورسواران تشکیل می دهند. که این امر به دلیل رواج فراوانی استفاده در موتورسیکلت, عدم استفاده از کلاه ایمنی و بی توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است که باید جهت پیشگیری گام های موثری برداشته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی، پیمان، نیازمند، فاطمه، و ملکی ضیابری، سیده معصومه. (1398). بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس گیلان در سال های 95-91. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 7(1 )، 5-9. SID. https://sid.ir/paper/248007/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی پیمان، نیازمند فاطمه، ملکی ضیابری سیده معصومه. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس گیلان در سال های 95-91. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1398؛7(1 ):5-9. Available from: https://sid.ir/paper/248007/fa

    IEEE: کپی

    پیمان اسدی، فاطمه نیازمند، و سیده معصومه ملکی ضیابری، “بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس گیلان در سال های 95-91،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 7، no. 1 ، pp. 5–9، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248007/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button