مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,196
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

860
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی درون شهری در ایران

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 159

چکیده

 سابقه و هدف: حوادث ترافیکی, پیامدهای پیچیده ای هستند که ناشی از عوامل خطر انسانی, تکنیکی و شرایط وابسته محیطی هستند. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی درون شهری ایران و نقش برخی از عوامل خطر انسانی در رخداد پیامد این حوادث در سال 1389 انجام شده است.روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی, از اطلاعات ثبت شده مربوط به 515205 نفر فرد حادثه دیده در سال 1389 به دلیل حوادث ترافیکی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند, استفاده شد. نسبت شانس (Odds ratio) هر یک از عوامل خطر در رخداد حوادث ترافیکی با استفاده مدل های رگرسیونی با شانس های متناسب و رگرسیون لوجستیک, با در نظر گرفتن عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی (مرگ, جرح و خسارت) مانند سن, و جنسیت و وضعیت روشنایی برآورد شد.یافته ها: در این مطالعه از اطلاعات 515205 نفر راننده شامل 464401 نفر مرد (90.1 درصد) و 50804 نفر زن (9.9 درصد) استفاده شده است. در بین علل محیطی مربوط نقص راه اختلاف سطح جاده با شانه راه (OR= 4.3, CI: 2.8-6.5) و نشست جاده ای (OR= 2.5, CI: 1.1-6.25) بیشترین تاثیر را بر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشته اند. با در نظر گرفتن اثر سن, جنس و روشنایی هوا تغییر مسیر ناگهانی (OR= 9.9, CI: 8.23-11.91) و نداشتن توانایی در کنترل وسیله نقلیه (OR= 7, CI: 5.78-8.40) دارای بیشترین اثر برای قرار دادن افراد حادثه دیده در یکی از طبقات جرح یا فوت هستند.نتیجه گیری: با توجه به این که ایران یکی از کشورهای با میزان بالای مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در دنیاست, مطالعات جامع درباره اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی می تواند گامی بلند در راستای کنترل عوامل خطر بحث شده و کاهش بار جانی این حوادث در ایران باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیاری، محمود، و سوری، حمید. (1392). بررسی اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی درون شهری در ایران. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 1(3)، 150-159. SID. https://sid.ir/paper/248064/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاری محمود، سوری حمید. بررسی اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی درون شهری در ایران. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1392؛1(3):150-159. Available from: https://sid.ir/paper/248064/fa

    IEEE: کپی

    محمود بختیاری، و حمید سوری، “بررسی اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی درون شهری در ایران،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 1، no. 3، pp. 150–159، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248064/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا