Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,229
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,054
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی گروه درمانی رابطه والد - کودک بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 63

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی رابطه والد - کودک بر کاهش علایم نقص توجه - بیش فعالی و افزایش مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان پیش دبستانی مشغول به تحصیل شهر اردبیل در سال 92-1391 بود (N=6000). روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون به همراه گروه گواه می باشد. ابتدا از میان کودکان پیش دبستانی مشغول به تحصیل در 10 مهد کودک زیر نظر سازمان بهزیستی, کودکانی که مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی بودند شناسایی و از بین آنها 20 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. سپس گروه آزمایشی, گروه درمانی رابطه والد - کودک بر اساس مدل براتون و لندرث را در 10 جلسه 2 ساعته دریافت نمودند, آزمودنی های گروه گواه نیز برنامه عادی روزانه خود را گذراندند. داده ها با استفاده از مقیاس نقص توجه - بیش فعالی (محمدی, مسگر پور, سهیمی و محمدی, 1385) و مقیاس مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت, 1990) جمع آوری شده و با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد گروه درمانی رابطه والد - کودک بر کاهش علایم اختلال نقص توجه - بیش فعالی تاثیر معنی داری دارد اما بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی بی تاثیر است. این یافته ها بیان می کند که از گروه درمانی رابطه والد - کودک می توان برای کاهش علایم اختلال ADHD استفاده نمود اما این مداخله برای افزایش مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی اثربخش نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی اکبری، نوش آفرین، ابوالقاسمی، عباس، عطادخت، اکبر، و نیرومندصومعه، بهنام. (1394). بررسی اثربخشی گروه درمانی رابطه والد - کودک بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی. شخصیت و تفاوت های فردی، 4(7)، 47-63. SID. https://sid.ir/paper/249739/fa

    Vancouver: کپی

    علی اکبری نوش آفرین، ابوالقاسمی عباس، عطادخت اکبر، نیرومندصومعه بهنام. بررسی اثربخشی گروه درمانی رابطه والد - کودک بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی. شخصیت و تفاوت های فردی[Internet]. 1394؛4(7):47-63. Available from: https://sid.ir/paper/249739/fa

    IEEE: کپی

    نوش آفرین علی اکبری، عباس ابوالقاسمی، اکبر عطادخت، و بهنام نیرومندصومعه، “بررسی اثربخشی گروه درمانی رابطه والد - کودک بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی،” شخصیت و تفاوت های فردی، vol. 4، no. 7، pp. 47–63، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا