مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

955
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی ارتباط بین والد - کودک، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی در رابطه بین اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و افسردگی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 84

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی متغیرهای محیطی (ارتباط والد - کودک), منبع کنترل و عملکرد تحصیلی به منظور تبیین افسردگی کودکان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی بود. بعد از غربالگری کودکان مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی مقیاس های مدیریت رفتاری و تنیدگی والدگری به عنوان نشان گرهای مربوط به رابطه والد - کودک و مقیاس اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی توسط مادران و آزمون عملکرد تحصیلی محقق ساخته و پرسش نامه افسردگی و منبع کنترل بر روی کودکان اجرا شد. تحلیل ضرایب همبستگی نشان گر ارتباط مثبت و معنی دار بین اختلال بعد نارسایی توجه و افسردگی بود؛ همچنین بین سه متغیر واسطه با افسردگی و بعد نارسایی توجه ارتباط معنی داری وجود داشت. تحلیل معادلات ساختاری نشان گر اهمیت متغیر ارتباط والد - کودک به عنوان متغیر میانجی گر‏‏ رابطه بین اختلال نارسایی توجه و افسردگی بود. دو متغیر عملکرد تحصیلی و مکان کنترل نتوانستند به عنوان متغیر میانجی در الگو عمل کنند. یافته های این پژوهش تایید کننده اهمیت ارتباط والد - کودک و والدگری در اختلال افسردگی کودکان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی است که باید در درمان و مشاوره این گروه از کودکان مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حرفه دوست، منصور، خیرجو، اسماعیل، سلم آبادی، مجتبی، فیض الهی، زهرا، و فرخی، نورعلی. (1394). نقش میانجی ارتباط بین والد - کودک, منبع کنترل و عملکرد تحصیلی در رابطه بین اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و افسردگی کودکان. روانشناسی افراد استثنایی، 5(17 )، 63-84. SID. https://sid.ir/paper/516662/fa

    Vancouver: کپی

    حرفه دوست منصور، خیرجو اسماعیل، سلم آبادی مجتبی، فیض الهی زهرا، فرخی نورعلی. نقش میانجی ارتباط بین والد - کودک, منبع کنترل و عملکرد تحصیلی در رابطه بین اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و افسردگی کودکان. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1394؛5(17 ):63-84. Available from: https://sid.ir/paper/516662/fa

    IEEE: کپی

    منصور حرفه دوست، اسماعیل خیرجو، مجتبی سلم آبادی، زهرا فیض الهی، و نورعلی فرخی، “نقش میانجی ارتباط بین والد - کودک, منبع کنترل و عملکرد تحصیلی در رابطه بین اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و افسردگی کودکان،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 5، no. 17 ، pp. 63–84، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516662/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button