مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,452
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,050
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی، فراشناختی بر آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 47

چکیده

 مقدمه: هدف این تحقیق بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی, فراشناختی بر یادگیری خودراهبر و مولفه های آن است.مواد و روش ها: در این تحقیق از روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. برای نمونه گیری از روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. به این ترتیب که از بین دانشگاه های پیام نور استان کرمان, دانشگاه پیام نور رفسنجان و از رشته های مختلف, رشته علوم انسانی و علوم پایه انتخاب شدند و از دانشجویان این دانشگاه 54 مشارکت کننده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد و بعد از آن طی 8 جلسه راهبرد های شناختی و فرا شناختی به گروه آزمایش آموزش داده شد. بر روی گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. اثربخشی آموزش راهبردها برآمادگی یادگیری خودراهبر آزمودنی ها با پرسشنامه گاگلیلمینو سنجیده شد. پس از اتمام جلسات, پس آزمون با استفاده از همان ابزار سنجش به کار رفته در پیش آزمون روی هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش آماری کوواریانس و از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. بررسی پایایی این مقیاس به روش بازآزمایی به فاصله دو هفته با 25 نفر از دانشجویان دختر و پسر, ضریب همبستگی 0.82.7, پایایی مقیاس آمادگی خودراهبر توسط ضریب آلفای کرونباخ, 0.90 محاسبه شد. روایی از طریق سیگمای شمارشی معادل 0.91 گزارش شد.نتایج: بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در ارتقای آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان تاثیرگذار است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که راهبردهای یادگیری می تواند آمادگی یادگیری خود راهبر را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین, معلمان باید این استراتژی را به دانش آموزان خود برای بهبود مهارت های خود آموزش دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سعید، نسیم، علی نژاد، مهرانگیز، و گودرزی، ماندانا. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی, فراشناختی بر آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، 6(1)، 39-47. SID. https://sid.ir/paper/249909/fa

    Vancouver: کپی

    سعید نسیم، علی نژاد مهرانگیز، گودرزی ماندانا. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی, فراشناختی بر آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)[Internet]. 1394؛6(1):39-47. Available from: https://sid.ir/paper/249909/fa

    IEEE: کپی

    نسیم سعید، مهرانگیز علی نژاد، و ماندانا گودرزی، “اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی, فراشناختی بر آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان،” مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، vol. 6، no. 1، pp. 39–47، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249909/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button