مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,304
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,155
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سوال-پاسخ

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 220

چکیده

 مطالعه حاضر با هدف ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی با استفاده از نظریه سوال پاسخ انجام گرفت. بدین منظور از بین دانشجویان دانشگاه های قم و شیخ مفید, یک نمونه به اندازه (478=n) انتخاب, و پرسشنامه موردنظر با همکاری آن ها اجرا شد. از بین مدل های مختلف در نظریه سوال پاسخ, مدل سه پارامتری مناسب تشخیص داده شد. داده ها با کاربرد مدل لوجستیک سه پارامتری تحلیل شد. به منظور بررسی مفروضه های این نظریه (تک بعدی بودن و استقلال موضعی) از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی وجود یک عامل غالب و استقلال موضعی سوالات را تائید کرد. به منظور بررسی مناسب بودن سوالات از تابع آگاهی سوالات استفاده شد. بررسی توابع آگاهی سوالات نشان داد برخی از سوالات دارای آگاهی بسیار کمی بوده و یا تابع آگاهی در طول بازه توانایی گسترده نشده است. پس از حذف سوالات نامناسب, پارامترهای سوالات باقی مانده دوباره برآورد شد. برآوردهای جدید نشان داد دامنه ضریب تشخیص بین 0.113 تا 1.899 و ضریب دشواری بین -0.990 تا 2.780 است. همچنین ضریب حدس نیز در دامنه بین 0.000 تا 0.790 قرار دارد. به طور کلی, می توان گفت پرسشنامه تفکر انتقادی با 7 مولفه و 29 سوال, دارای ویژگی های مطلوب برای سنجش سازه مذکور می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقیان، حسن، مقدم زاده، علی، و صالحی، کیوان. (1395). ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سوال-پاسخ. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(4 )، 203-220. SID. https://sid.ir/paper/250079/fa

    Vancouver: کپی

    تقیان حسن، مقدم زاده علی، صالحی کیوان. ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سوال-پاسخ. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(4 ):203-220. Available from: https://sid.ir/paper/250079/fa

    IEEE: کپی

    حسن تقیان، علی مقدم زاده، و کیوان صالحی، “ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سوال-پاسخ،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 4 ، pp. 203–220، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250079/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button