مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی- رفتاری خودتوسعه ای: خودنظم دهی، خودمدیریتی، خودرهبری و خودراهبری یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 54

چکیده

خودتوسعه ای, از جمله مفاهیم مهمی است که در مبانی عقیدتی دین مبین اسلام و یافته های پژوهشی دهه اخیر پیرامون توسعه و تعالی انسان, مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. از این رو, پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی-رفتاری خودتوسعه اانجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به تعداد 126 نفر بوده که با روش سرشماری, از 118 نفر آنان پرسش نامه معتبر جمع آوری شد. خودتوسعه ای منابع انسانی توسط چهار پرسش نامه ابیلی و مزاری (1393), شامل پرسش نامه خودنظم دهی (a=0.94), خودمدیریتی (a=0.93), خودرهبری (a=0.96) و خودراهبری یادگیری (a=0.95), و سرمایه های انسانی آنان توسط پرسش نامه نادری (1390) با پایایی (a=0.95) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد خودتوسعه ای منابع انسانی و سرمایه های انسانی آنان, بالاتر از حد متوسط بوده است. خودتوسعه ای (r=0.80) با سرمایه های انسانی رابطه مثبت و معناداری (p<0.01) داشته و از میان ابعاد خودتوسعه ای, خودرهبری, خودراهبری یادگیری و خودنظم دهی قابلیت پیش بینی سرمایه های انسانی را داشته است. مدل یابی معادلات ساختاری نیز حاکی از آن بود که خودتوسعه ای بر دانش و مهارت های شناختی (g=0.89), مهارت های فراشناختی (g=0.91) و شایستگی های عاطفی-ارتباطی (g=0.97) تاثیرگذار بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مزاری، ابراهیم، و زمانی، مهسا. (1395). تاثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی- رفتاری خودتوسعه ای: خودنظم دهی, خودمدیریتی, خودرهبری و خودراهبری یادگیری. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(3 )، 39-54. SID. https://sid.ir/paper/250149/fa

    Vancouver: کپی

    مزاری ابراهیم، زمانی مهسا. تاثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی- رفتاری خودتوسعه ای: خودنظم دهی, خودمدیریتی, خودرهبری و خودراهبری یادگیری. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(3 ):39-54. Available from: https://sid.ir/paper/250149/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم مزاری، و مهسا زمانی، “تاثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی- رفتاری خودتوسعه ای: خودنظم دهی, خودمدیریتی, خودرهبری و خودراهبری یادگیری،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 3 ، pp. 39–54، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button