مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,135
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 101

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, تدوین یک بسته جامع سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی معتبر و روا برای کودکان بر اساس الگوی نظریه ای کتل هورن و کارول بوده است. به این منظور نمونه ای به حجم 661 نفر در 6 گروه سنی 6.5 تا 12.5 ساله به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. مطالعه حاضر با کاربرد روش «سنجش بین آزمونی» و در چهار گام انجام شده است, 1) انتخاب مقیاس محوری, 2) انتخاب مقیاس های تکمیلی, 3) مطالعه تجربی مقدماتی و 4) اجرای مطالعه اصلی و بررسی روائی و اعتبار مقیاس نهایی. ضرایب همبستگی بازآزمایی مقیاس ها بین 0.76 (توانایی لامسه ای) و 0.98 (توانایی استدلال سیال) بوده است که بیانگر اعتبار مناسب مقیاس ها است. ضریب توافق متخصصین به منظور روائی محتوایی بین 0.6 تا 0.1 بوده است. به منظور بررسی روائی سازه به روش تمایز سنی, نتایج تحلیل واریانس چندگانه نیز نشان داده است که گروه های سنی مختلف در همه توانایی ها با هم تفاوت معنادار داشته اند. همچنین نتایج تحلیل عاملی, یک ساختار سه عاملی شامل توانایی های شناختی, روانی حرکتی و سرعت را مورد تایید قرار داده است. از این رو, می توان نتیجه گرفت آزمون نهایی از اعتبار و روائی مناسب برای سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی کودکان (13 توانایی) برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهابی، روح اله. (1395). طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی کودکان. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(3 )، 71-101. SID. https://sid.ir/paper/250159/fa

    Vancouver: کپی

    شهابی روح اله. طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی کودکان. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(3 ):71-101. Available from: https://sid.ir/paper/250159/fa

    IEEE: کپی

    روح اله شهابی، “طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی کودکان،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 3 ، pp. 71–101، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button