Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,426
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,014
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کیفی قصه های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی-انتقادی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 116

چکیده

 یکی از مهم ترین مسائل تعلیم و تربیت انتخاب محتوای مناسب, به منظور تحقق بخشیدن به اهداف آن است. قصه ها, به فراخور شکل و محتوای خود ظرفیتی مناسب برای به ثمر رساندن فعالیتهای تعلیم و تربیت دارند. با توجه به اینکه آگاهی انتقادی یکی از هدفهای مهم تربیتی در تعلیم و تربیت رسمی است و صمد بهرنگی یکی از نویسندگان مطرح این زمینه از ادبیات کودکان است, لذا در این مقاله که به روش پژوهش تحلیل محتوا انجام شده, ضمن بررسی ماهیت و ویژگیهای تعلیم و تربیت انتقادی, قصه هایی از صمد بهرنگی به صورت هدفمند با هدف شناسایی و تحلیل آنها از نظر ویژگیهایی مانند وضعیت طبقاتی, سرکوب اجتماعی, تشویق آگاهی انتقادی, عمل جمع- محور و نقد باور غیرموجه انتخاب و امکان استخراج مضامین تربیتی- انتقادی بر اساس سه معیار معقولیت, قصدمندی و روشِ ایزرل شفلر بررسی شده است. به طور کلی دو دیدگاه در زمینه محتوای قصه های بهرنگی وجود دارد که عبارت از پذیرش و رد آنها به منظور بهره گیری در تربیت انتقادی است. نتایج پژوهش دیدگاهی میانه را پیشنهاد می کند. دیدگاه میانه آن است که به منظور گنجاندن داستانهای بهرنگی در برنامه های پرورش تفکر انتقادی, لازم است برخی از جنبه های موجود در داستانها مانند روایتهای القایی داستانها, لایه های آشکار و پنهان خشونت ورزی, رادیکالیزه جلوه دادن شکافهای طبقاتی و کم رنگ بودن گفتگوهای استدلالی جرح و تعدیل شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برخورداری، رمضان، و مدنی، سیدهادی. (1395). تحلیل محتوای کیفی قصه های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی-انتقادی. خانواده و پژوهش، 13(30)، 93-116. SID. https://sid.ir/paper/250407/fa

    Vancouver: کپی

    برخورداری رمضان، مدنی سیدهادی. تحلیل محتوای کیفی قصه های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی-انتقادی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1395؛13(30):93-116. Available from: https://sid.ir/paper/250407/fa

    IEEE: کپی

    رمضان برخورداری، و سیدهادی مدنی، “تحلیل محتوای کیفی قصه های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی-انتقادی،” خانواده و پژوهش، vol. 13، no. 30، pp. 93–116، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250407/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا