مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

955
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل گفتمان انتقادی داستان «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 134

چکیده

 «صمد بهرنگی», منتقد نظام تعلیم و تربیت و ادبیات کودکان پیش از خود است و با بهره گیری از قابلیت های ادبیات کودکان سعی دارد تا از آن برای نیل به اهداف ایدیولوژیک خود استفاده کند. این پژوهش تلاش می کند تا نشان دهد که چگونه ادبیات داستانی کودکان متاثر از گفتمان های موجود و ساختار اجتماعی مولد این گفتمان ها, برداشتی متفاوت از تعلیم و تربیت ارایه می کند و چگونه گفتمان ها در بازتاب مفاهیم تعلیم و تربیت نقش دارند. در این پژوهش سعی بر این است تا با رویکرد «نورمن فرکلاف», داستان «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی بررسی, تحلیل و تبیین گردد. هدف ما این است که با تحلیل دقیق داستان «ماهی سیاه کوچولو» بهرنگی نشان دهیم که متن, معرف چه گفتمان یا گفتمان هایی است و این متن, چه رابطه ای میان تعلیم و تربیت و ابعاد اجتماعی و سیاسی برقرار می سازد. بافت موقعیتی, فرض وجود دیدگاه ایدیولوژیک بهرنگی را تقویت می کند. از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی, نتیجه این پژوهش این است که بهرنگی در این داستان, چهار گفتمان رایج معاصر خود یعنی استبداد, ملی, مذهبی و چپ مارکسیست را توصیف و نقد کرده است. گفتمان چهارم, گفتمان غالب و تعلق گفتمانی بهرنگی است. بهرنگی در این اثر سعی دارد تا با انتخاب واژگان خاص, شخصیت ها, مکان ها و هم آیی و جنبه های استعاری, گفتمان خود را بر سایر گفتمان ها برتری بخشد. مضامین تعلیم و تربیت در این داستان اغلب متاثر از گفتمان چپ و دیگر گفتمان های تقابل گر رایج و در رویارویی با گفتمان نظام سلطه (گفتمان استبداد) شکل گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدم، علیرضا، کریمی، محمدحسین، صحراگرد، رحمان، و شاه سنی، شهرزاد. (1398). تحلیل گفتمان انتقادی داستان «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی. پژوهش زبان و ادبیات فارسی، -(54 )، 107-134. SID. https://sid.ir/paper/360948/fa

    Vancouver: کپی

    مقدم علیرضا، کریمی محمدحسین، صحراگرد رحمان، شاه سنی شهرزاد. تحلیل گفتمان انتقادی داستان «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی. پژوهش زبان و ادبیات فارسی[Internet]. 1398؛-(54 ):107-134. Available from: https://sid.ir/paper/360948/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا مقدم، محمدحسین کریمی، رحمان صحراگرد، و شهرزاد شاه سنی، “تحلیل گفتمان انتقادی داستان «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی،” پژوهش زبان و ادبیات فارسی، vol. -، no. 54 ، pp. 107–134، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360948/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button