مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

933
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانایی ادراک دیداری حرکتی و حافظه ی کاری در کودکان با اختلال توجه/بیش فعالی و کودکان سالم

صفحات

 صفحه شروع 207 | صفحه پایان 218

چکیده

 زمینه و هدف: نقص در ادراک دیداری حرکت از جمله موضوع هایی است که امروزه در رابطه با اختلالات عصب شناختی مانند نارسایی توجه/ بیش فعالی مطرح می شود. این سیستم ادراکی در استخراج اطلاعات کلی حرکت, اغلب به صورت تعیین نسبت اطلاعات اصلی و مفید حرکت (سیگنال) به اطلاعات غیر ضروری و مزاحم (نوفه) عمل می کند. این مطالعه به هدف مقایسه ادراک دیداری حرکت در حضور نوفه و نیز حافظه کاری در دو گروه کودکان با نقص توجه/ بیش فعالی و کودکان سالم انجام گردیده است. روش شناسی: تحقیق حاضر از جمله طرح های توصیفی از نوع علی-مقایسه ای می باشد. نمونه این تحقیق را 25 کودک با اختلال توجه/ بیش فعالی و 25 کودک سالم تشکیل دادند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. آزمون های تحقیق شامل آزمون ادراک زیستی حرکت و آزمون ادراک نقاط نورانی از آزمون های ادراک بصری و آزمون هوش وکسلر به منظور شناسایی حافظه کاری می باشد. از شیوه آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی مستقل در بررسی تفاوت دو گروه استفاده شد. یافته ها: عملکرد دو گروه کودکان با و بدون نارسایی توجه در دو آزمون ادراکی نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت, تنها در شرایط نوفه ای در حد متوسط با انسجام 50% متفاوت است. همچنین, نتایج بررسی ادراکی در سه شرایط نوفه دار در هر گروه نشان داد که این تفاوت در دو آزمون نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت در گروه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه دیده نمی شود. وجود نقص در حافظه کاری در این گروه نیز مشخص گردید (05/0p نتیجه گیری: وجود تفاوت در کودکان با اختلال توجه/ بیش فعالی در زمینه ادراک دیداری حرکت در محیط نویزدار نسبتا پیجیده, نشان می-دهد که توانایی پردازشی این دسته از افراد دچار ضعف می باشد و به توجه بیشتری برای پیشگیری از آسیب های بعدی نیاز می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی پور، سمانه، شیخ، محمود، حمایت طلب، رسول، و حومینیان، داوود. (1397). مقایسه توانایی ادراک دیداری حرکتی و حافظه ی کاری در کودکان با اختلال توجه/بیش فعالی و کودکان سالم. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28 )، 207-218. SID. https://sid.ir/paper/250867/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی پور سمانه، شیخ محمود، حمایت طلب رسول، حومینیان داوود. مقایسه توانایی ادراک دیداری حرکتی و حافظه ی کاری در کودکان با اختلال توجه/بیش فعالی و کودکان سالم. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی[Internet]. 1397؛14(28 ):207-218. Available from: https://sid.ir/paper/250867/fa

    IEEE: کپی

    سمانه ایمانی پور، محمود شیخ، رسول حمایت طلب، و داوود حومینیان، “مقایسه توانایی ادراک دیداری حرکتی و حافظه ی کاری در کودکان با اختلال توجه/بیش فعالی و کودکان سالم،” پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، vol. 14، no. 28 ، pp. 207–218، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250867/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا