مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با کودکان عادی

صفحات

 صفحه شروع 271 | صفحه پایان 280

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) و مقایسه آن با کودکان عادی است. نمونه های مورد مطالعه 11 پسر (12 -6) ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و 11 پسر (12 -6) ساله عادی است.  روش: اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی براساس مصاحبه بالینی به وسیله روان پزشک و پرسشنامه علایم مرضی CSI-4 و مقیاس ارزیابی والدین کانزر تشخیص داده شده است. برای یکسان سازی هوش کودکان, از آزمون هوش ریون و به منظور بررسی حافظه کاری کودکان از تست مخصوص حافظه دیداری کیم کاراد و تست فراخوانی داستان استفاده شده است.یافته ها: یافته های حاصل با استفاده از آزمون آماری t برای گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین عملکرد کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در فراخوانی آزمون حافظه دیداری کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان با میانگین عملکرد کودکان عادی در این آزمونها تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در آزمون حافظه دیداری کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان عملکرد ضعیف تری از کودکان عادی دارند؛ به علاوه سرعت پردازش اطلاعات دیداری در این کودکان کندتر از کودکان عادی است. لذا کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به واسطه نقص در بازداری, نواقصی را در حافظه کاری تجربه می کنند که کودکان عادی آن را تجربه نمی کنند. 

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیرضایی مطلق، مرجان، مرادی، علیرضا، و فرزاد، ولی اله. (1387). بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با کودکان عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 8(3 (پیاپی 29))، 271-280. SID. https://sid.ir/paper/447176/fa

    Vancouver: کپی

    علیرضایی مطلق مرجان، مرادی علیرضا، فرزاد ولی اله. بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با کودکان عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1387؛8(3 (پیاپی 29)):271-280. Available from: https://sid.ir/paper/447176/fa

    IEEE: کپی

    مرجان علیرضایی مطلق، علیرضا مرادی، و ولی اله فرزاد، “بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با کودکان عادی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 8، no. 3 (پیاپی 29)، pp. 271–280، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447176/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button