مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

894
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

910
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آگاهی آسیب شناسان گفتار و زبان از روش های ارتباطی مکمل و جایگزین

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 20

چکیده

 زمینه و هدف ناتوانی در صحبت کردن, مانع برقراری ارتباط و باعث دوری فرد از جامعه خواهد شد. روش های ارتباطی مکمل و جایگزین (ACC) به عنوان راهکاری مناسب برای کمک به افراد دارای اختلالات شدید در درک و بیان گفتار, مطرح است. در این پژوهش, میزان آگاهی آسیب شناسان گفتار و زبان از این روش ها مورد بررسی قرار گرفت.روش بررسی آزمودنی های این پژوهش مقطعی و توصیفی, 25 آسیب شناس گفتار و زبان شاغل در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بودند. برای آگاهی سنجی, از پرسشنامه محقق ساخته ای استفاده شد که روایی محتوای آن به روش لاواشه بررسی شد. در توصیف داده ها, نرم افزار آماری SPSS (نسخه شانزدهم) به کار گرفته شد.یافته ها روایی محتوای ابزار پژوهش 76.31 به دست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد 28 درصد از آزمودنی ها اصلا با روش های ارتباط مکمل و جایگزین آشنا نبودند و 68 درصد, آشنایی اندکی با آن داشتند. این در حالی بود که 96 درصد از پاسخ دهندگان با بیماران سخت ارتباط مواجه بوده اند. هیچ یک از پاسخ دهندگان ابزارهای با تکنولوژی بالا برای بیماران خود به کار نبرده بودند. 92 درصد ازشرکت کنندگان تمایل داشتند فرصت های بیشتری برای یادگیری در زمینه خدمات ACC داشته باشند.نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که آسیب شناسان گفتار و زبان, آشنایی محدودی با خدمات ارتباطی مکمل و جایگزین و جامعه هدف این خدمات دارند. بنابراین نیاز به آموزش به این متخصصان در این زمینه چه به صورت نظری و چه در بالین وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ظریفیان، طلیعه، ملکیان، مریم، و سیفی، محسن. (1393). بررسی آگاهی آسیب شناسان گفتار و زبان از روش های ارتباطی مکمل و جایگزین. آسیب شناسی گفتار و زبان، 1(3)، 13-20. SID. https://sid.ir/paper/251972/fa

    Vancouver: کپی

    ظریفیان طلیعه، ملکیان مریم، سیفی محسن. بررسی آگاهی آسیب شناسان گفتار و زبان از روش های ارتباطی مکمل و جایگزین. آسیب شناسی گفتار و زبان[Internet]. 1393؛1(3):13-20. Available from: https://sid.ir/paper/251972/fa

    IEEE: کپی

    طلیعه ظریفیان، مریم ملکیان، و محسن سیفی، “بررسی آگاهی آسیب شناسان گفتار و زبان از روش های ارتباطی مکمل و جایگزین،” آسیب شناسی گفتار و زبان، vol. 1، no. 3، pp. 13–20، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251972/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button