مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,403
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمایه تکرار ناکلمه: تکلیفی به منظور بررسی پردازش واجی در کودکان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه و هدف نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته در زمینه نارساخوانی به دلیل وجود نقص در مهارت های پردازش واجی می باشد. یکی از بهترین تکالیف جهت بررسی این مهارت, تکلیف تکرار ناکلمات است. هدف این پژوهش بررسی مهارت تکرار ناکلمات دارای طول و پیچیدگی متفاوت در دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان شهر تهران می باشد.روش بررسی این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی موردی- شاهدی بود. دو گروه شامل 28 دانش آموز نارساخوان و 30 دانش آموز عادی پایه دوم ابتدایی شهر تهران به صورت نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای در ابتدای کلاس دوم انتخاب شدند. این دانش آموزان نباید دارای مشکلات گفتار زبان, اختلالات روان پزشکی یا عصب شناختی خاصی بوده و همچنین باید از هوش و شنوایی طبیعی برخوردار می بودند. 42 ناکلمه محقق ساخته که شامل ناکلمات دو, سه و چهارهجایی با سطوح پیچیدگی متفاوت بود, جهت بررسی عملکرد تکرار ناکلمه آزمودن ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS18 و آماره های t مستقل,t زوجی, آزمون ویلکاکسون و ینتیو نم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این مطلب است که میانگین نمره دانش آموزان نارساخوان در هر دو دسته از تکالیف تکرار ناکلمات, پایین تر از گروه عادی و از نظر آماری معنی دار بود (P=0.000) با افزایش طول و پیچیدگی ناکلمات, امتیاز تکرار ناکلمه هر دو گروه آزمودنی کاهش می یافت. کاهش امتیاز در ناکلمات پیچیده در نارساخوان ها معنادار بود (P=0.001).نتیجه گیری عملکرد ضعیف تر گروه نارساخوان در تکلیف تکرار ناکلمات می تواند نشان دهنده نقص ویژه آن ها در مهارت های پردازش واجی باشد و بر همین اساس در ارزیابی و مداخلات درمانی این گروه از مراجعین باید به مهارت های پردازش واجی آنان توجه ویژه ای نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اشتری، عطیه، و شیرازی، طاهره سیما. (1393). آزمایه تکرار ناکلمه: تکلیفی به منظور بررسی پردازش واجی در کودکان نارساخوان. آسیب شناسی گفتار و زبان، 1(3)، 61-68. SID. https://sid.ir/paper/251977/fa

    Vancouver: کپی

    اشتری عطیه، شیرازی طاهره سیما. آزمایه تکرار ناکلمه: تکلیفی به منظور بررسی پردازش واجی در کودکان نارساخوان. آسیب شناسی گفتار و زبان[Internet]. 1393؛1(3):61-68. Available from: https://sid.ir/paper/251977/fa

    IEEE: کپی

    عطیه اشتری، و طاهره سیما شیرازی، “آزمایه تکرار ناکلمه: تکلیفی به منظور بررسی پردازش واجی در کودکان نارساخوان،” آسیب شناسی گفتار و زبان، vol. 1، no. 3، pp. 61–68، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251977/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button