Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

776
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله تکرار ناکلمه بر کاهش شدت لکنت کودکان دبستانی دارای لکنت

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف عملکرد حافظه فعال واج شناختی در افراد دارای لکنت و افراد بدون لکنت متفاوت است. تکلیف تکرار ناکلمه, یک آزمون رایج و مناسب برای بررسی مدار واج شناختی حافظه فعال است. پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر مداخله تکرار ناکلمه بر کاهش شدت لکنت کودکان دبستانی انجام شد. روش بررسی مطالعه حاضر از نوع مداخله ای و یک مطالعه مورد منفرد بود که بر روی پنج کودک دارای لکنت انجام شد. نمونه ها از مراکز گفتاردرمانی و بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. پس از تعیین موقعیت خط پایه و ارزیابی های اولیه, کودکان وارد برنامه مداخله شدند و طی هجده جلسه مداخله, برنامه آموزشی تکرار ناکلمه را به صورت انفرادی دریافت کردند و هم زمان ارزیابی های مستمر در طول مطالعه انجام شد و در پایان مطالعه, مجددا ارزیابی ها و اندازه گیری شدت لکنت تکرار شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل دیداری و اندازه اثر Cohen's d استفاده شد. یافته ها تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که به دنبال مداخله, تغییرات قابل ملاحظه ای به صورت کاهش درصد هجاهای لکنت شده و کاهش شدت لکنت در شرکت کنندگان مشاهده شد. نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر مداخله تکرار ناکلمه از نظر آماری بر کاهش میزان شدت لکنت در کودکان موردمطالعه است و شواهد اولیه ای را به منظور استفاده از مداخله تکرار ناکلمه به عنوان یک روش درمانی مکمل در کنار سایر روش های درمانی برای درمان کودکان مبتلا به لکنت فراهم می آورد. با این حال معناداری این کاهش شدت لکنت از نظر بالینی شایسته بحث است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، حمید، کریمی، محمد، و شفیعی، بیژن. (1397). بررسی تاثیر مداخله تکرار ناکلمه بر کاهش شدت لکنت کودکان دبستانی دارای لکنت. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/372840/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی حمید، کریمی محمد، شفیعی بیژن. بررسی تاثیر مداخله تکرار ناکلمه بر کاهش شدت لکنت کودکان دبستانی دارای لکنت. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/372840/fa

    IEEE: کپی

    حمید کریمی، محمد کریمی، و بیژن شفیعی، “بررسی تاثیر مداخله تکرار ناکلمه بر کاهش شدت لکنت کودکان دبستانی دارای لکنت،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372840/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا