Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,017
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

651
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی کننده های شناختی علائم وسواسی - جبری در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 281 | صفحه پایان 290

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال وسواسی - جبری اختلالی شایع در جامعه است و آثار منفی این اختلال در عملکرد افراد قابل توجه است. نظریه های رایج نشان می دهد که اختلال وسواسی - جبری تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی است. با این حال مدل های شناختی وسواس فکری - جبری تاکید بر عوامل شناختی دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی پیش بینی کننده های شناختی علایم وسواس - جبری در دانشجویان انجام شد.روش کار: در یک مطالعه همبستگی تعداد 300 دانشجو (243 مونث و 57 مذکر) از رشته های روان شناسی, علوم تربیتی, مهندسی کشاورزی, علوم کامپیوتر, مدیریت و حقوق دانشگاه پیام نور لرستان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در نیمه دوم سال تحصیلی 93-1392 انتخاب شدند. دانشجویان پرسشنامه وسواسی اجباری - بازنگری شده (OCI-R), ارزیابی فراشناختی-(MCQ-30)30, نگرانی پن استت (PSWQ) و طرحواره های ناکارآمد یانگ(YSQ-SF)  را تکمیل نمودند. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان چندگانه با استفاده از SPSS-16 انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد نگرانی, باورهای فراشناختی و طرحواره های ناکارآمد با علایم وسواسی - جبری رابطه معنی داری داشتند (p<0.001). نتایج حاصل از رگرسیون همزمان نیز نشان داد 64.8 درصد از کل واریانس وسواسی - جبری به وسیله نگرانی, باورهای فراشناختی و طرحواره های ناکارآمد پیش بینی می شود.نتیجه گیری: با توجه به نقش موثر متغیرهای پژهش حاضر در اختلال وسواسی - جبری, برگزاری دوره های آموزشی مهارت های مقابله با اختلال وسواس - جبری برای دانشجویان و ارائه راه حل های ارتقاء سلامت روان در طول دوره تحصیلی می بایست توسط متولیان سلامت دانشگاه ها پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنوندعموزاده، مهدی، و عقیلی، محمدمهدی. (1394). پیش بینی کننده های شناختی علائم وسواسی - جبری در دانشجویان. سلامت و مراقبت، 17(4)، 281-290. SID. https://sid.ir/paper/251999/fa

    Vancouver: کپی

    حسنوندعموزاده مهدی، عقیلی محمدمهدی. پیش بینی کننده های شناختی علائم وسواسی - جبری در دانشجویان. سلامت و مراقبت[Internet]. 1394؛17(4):281-290. Available from: https://sid.ir/paper/251999/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حسنوندعموزاده، و محمدمهدی عقیلی، “پیش بینی کننده های شناختی علائم وسواسی - جبری در دانشجویان،” سلامت و مراقبت، vol. 17، no. 4، pp. 281–290، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251999/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا