مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با آلودگی با گرد و غبار در آموزگاران (تاثیر آموزش بر تداوم رفتارهای محافظت کننده)

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 127

چکیده

 زمینه و هدف: ذرات گرد و غبار از مهمترین آلاینده های هواست که سبب به مخاطره افتادن سلامتی افراد می گردد. از آنجایی که تغییر رفتار, پایه و اساس پیشگیری از خطرات مرتبط با سلامت است, یکی از الگوهای قابل استفاده در سطح فردی برای تغییر رفتار, الگوی اعتقاد بهداشتی می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با پدیده گرد و غبار در آموزگاران شهر اهواز اجرا شد.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 200 آموزگار شهر اهواز در سال 1392 به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد, هر کدام 100 نفر تقسیم شدند. پرسشنامه محقق ساخته در چهار بخش سنجش عوامل دموگرافیکی, سوالات آگاهی, سنجش سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و سنجش رفتارهای محافظت کننده در مقابل پدیده گرد و غبار طراحی شد. قبل از انجام مداخله آموزشی, پرسشنامه توسط دو گروه تکمیل شد. بر اساس نتایج پیش آزمون, برنامه آموزشی طراحی شد و سپس گروه آزمون مداخله آموزشی را طی 4 جلسه 90 دقیقه ای به صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ دریافت کردند؛ بلافاصله و دو ماه بعد از انجام مداخله, داده ها مجددا گردآوری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی در SPSS-16 استفاده و سطح معنی داری p<0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که آگاهی (p<0.001), میانگین اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی مشتمل بر حساسیت (p<0.001), شدت (p<0.001), منافع (p<0.001), موانع (p<0.002), خودکارآمدی (p<0.001). راهنمای عمل (p<0.007) و رفتار (p<0.001) بلافاصله و دو ماه بعد از آموزش در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری داشت.نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند در ارتقاء و تداوم رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با ذرات گرد و غبار در آموزگاران موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اشرفی حافظ، اصغر، رمضانخانی، علی، دوستی فر، کبری، متصدی زرندی، سعید، مرعشی، طیبه، قنبری، شهلا، و شاکری، نزهت. (1394). تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با آلودگی با گرد و غبار در آموزگاران (تاثیر آموزش بر تداوم رفتارهای محافظت کننده). سلامت و مراقبت، 17(2)، 116-127. SID. https://sid.ir/paper/252015/fa

    Vancouver: کپی

    اشرفی حافظ اصغر، رمضانخانی علی، دوستی فر کبری، متصدی زرندی سعید، مرعشی طیبه، قنبری شهلا، شاکری نزهت. تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با آلودگی با گرد و غبار در آموزگاران (تاثیر آموزش بر تداوم رفتارهای محافظت کننده). سلامت و مراقبت[Internet]. 1394؛17(2):116-127. Available from: https://sid.ir/paper/252015/fa

    IEEE: کپی

    اصغر اشرفی حافظ، علی رمضانخانی، کبری دوستی فر، سعید متصدی زرندی، طیبه مرعشی، شهلا قنبری، و نزهت شاکری، “تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با آلودگی با گرد و غبار در آموزگاران (تاثیر آموزش بر تداوم رفتارهای محافظت کننده)،” سلامت و مراقبت، vol. 17، no. 2، pp. 116–127، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252015/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button