مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک با الگوی سروکوال

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 119

چکیده

 زمینه و هدف: در حوزه ارائه خدمات بهداشتی, مقوله کیفیت دارای جایگاه ویژه ای است و شناخت ارائه دهندگان این خدمات از ادراکات و انتظارات آنان از خدمات ارائه شده حائز اهمیت فراوان است و اولین گام برای ارتقای کیفیت محسوب می شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی شهر قم صورت گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی 409 مادر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قم جهت دریافت مراقبتهای بهداشتی شامل تنظیم خانواده, واکسیناسیون و پایش رشد کودکان به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات فردی و نیز پرسشنامه 22 سوالی استاندارد سروکوال (پرسشنامه سنجش کیفیت در 5 بعد ملموسات, تضمین, اطمینان, پاسخگویی و همدلی) استفاده شد. داده ها توسط SPSS-21 توسط شاخص های مرکزی و نیز آزمون های ANOVA, T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری کمتر از 0.05 تحلیل شد.یافته ها: در تمامی ابعاد شکاف کیفیت منفی به دست آمد به عبارتی ادراکات از انتظارات کمتر بود. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بعد ملموسات (-1.59) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد همدلی (-1.53), پاسخگویی (-1.47) و اطمینان (-1.28) مشاهده شد و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد تضمین (-1.10) بود. در این مطالعه شکاف کیفیت خدمات ارائه شده بین زنان شاغل و خانه دار اختلاف معنی داری نشان داد (p<0.001). میزان تحصیلات نیز با شکاف کیفیت خدمات ارائه شده ارتباط معنی داری داشت (p=0.024). همچنین سن با شکاف منفی کیفیت همبستگی مستقیم معنی داری در تمام ابعاد نشان داد (p<0.005).نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در کیفیت خدمات و در تمامی ابعاد پنجگانه آن بین انتظارات و ادراکات زنان گیرنده خدمت, شکاف منفی وجود داشت. در تمامی موارد سطح انتظارات آنان فراتر از سطح ادراکات آنها بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظم نژاد، لیلا، قاسم زاده، محمدجواد، و محبی، سیامک. (1395). بررسی کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک با الگوی سروکوال. سلامت و مراقبت، 18(2)، 111-119. SID. https://sid.ir/paper/252074/fa

    Vancouver: کپی

    کاظم نژاد لیلا، قاسم زاده محمدجواد، محبی سیامک. بررسی کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک با الگوی سروکوال. سلامت و مراقبت[Internet]. 1395؛18(2):111-119. Available from: https://sid.ir/paper/252074/fa

    IEEE: کپی

    لیلا کاظم نژاد، محمدجواد قاسم زاده، و سیامک محبی، “بررسی کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک با الگوی سروکوال،” سلامت و مراقبت، vol. 18، no. 2، pp. 111–119، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252074/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button