مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی عوامل تعیین کننده رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی: کاربرد نظریه عمل منطقی توسعه یافته

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 43

چکیده

 اهداف: تغذیه ناسالم عامل 35% مرگ به علت سرطان است. اصلاح الگوهای غذایی از دوران بچگی و اوایل بزرگسالی و داشتن رفتارهای تغذیه ای صحیح, موضوع مهمی برای پیشگیری از بیماری هاست. این پژوهش با هدف پیش بینی عوامل تعیین کننده رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی با استفاده از نظریه عمل منطقی توسعه یافته انجام شد. ابزار و روش ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی, 173 دانش آموز دختر دبیرستانی به روش نمونه گیری تصادفی ساده از دو مدرسه دخترانه دولتی ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک, نظریه عمل منطقی توسعه یافته و رفتارهای تغذیه ای گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون های آماری مجذور کای, T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزارهای SPSS 23 و AMOS 22 صورت گرفت. یافته ها: میزان تبیین واریانس قصد رفتاری برای سازه نگرش 28%, هنجارهای انتزاعی 15% و خودکارآمدی 49% بود و خودکارآمدی قوی ترین و هنجارهای انتزاعی ضعیف ترین پیش بینی کننده قصد رفتاری بودند. همچنین 56% تغییرات قصد رفتاری و 24% تغییرات رفتار تغذیه ای دانش آموزان توسط این مدل توسعه یافته قابل پیش بینی بود. شاخص های برازش مدل نیز نشانگر مناسب بودن مدل بودند. نتیجه گیری: نظریه عمل منطقی توسعه یافته با سازه خودکارآمدی نظریه مناسبی برای پیش بینی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

باجی، زهرا، شاکری نژاد، قدرت اله، تهرانی، معصومه، جاروندی، معصومه، و حاجی نجف، سعیده. (1398). پیش بینی عوامل تعیین کننده رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی: کاربرد نظریه عمل منطقی توسعه یافته. آموزش و سلامت جامعه، 7(1 )، 37-43. SID. https://sid.ir/paper/253585/fa

Vancouver: کپی

باجی زهرا، شاکری نژاد قدرت اله، تهرانی معصومه، جاروندی معصومه، حاجی نجف سعیده. پیش بینی عوامل تعیین کننده رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی: کاربرد نظریه عمل منطقی توسعه یافته. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1398؛7(1 ):37-43. Available from: https://sid.ir/paper/253585/fa

IEEE: کپی

زهرا باجی، قدرت اله شاکری نژاد، معصومه تهرانی، معصومه جاروندی، و سعیده حاجی نجف، “پیش بینی عوامل تعیین کننده رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی: کاربرد نظریه عمل منطقی توسعه یافته،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 7، no. 1 ، pp. 37–43، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253585/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button