مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 61

چکیده

 سابقه و هدف: مصرف دخانیات در بین جوانان در سال های اخیر در حال افزایش می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گردید.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, 126 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی لرستان به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی و اطلاعات جمعیت شناختی آزمودنی ها بود. برنامه مداخله ای شامل 4 جلسه آموزشی بود که در مدت زمان 1 ماه برای شرکت کنندگان گروه آزمون به مرحله اجرا درآمد. دو گروه آزمون و کنترل سه ماه پس از مداخله مورد پیگیری قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-18 و با بکارگیری آزمون کای اسکوئر, تی مستقل, تی زوجی و مک نمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: اختلاف های معنی داری برای میانگین نمرات نگرش, هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری بین گروه های آزمون و کنترل بعد از اجرای برنامه مداخله ای مشاهده گردید (P<0.05). همچنین یافته های مطالعه حاضر نشان داد که اختلاف معنی داری در خصوص مصرف سیگار و قلیان در بین دانشجویان گروه آزمون و کنترل بعد از اجرای مداخله آموزشی وجود دارد (P<0.05).نتیجه گیری: اجرای جلسات آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده موجب پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فتحی، یداله، معینی، بابک، بازوند، امیرعلی، براتی، مجید، و روشنایی، قدرت اله. (1395). اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان. آموزش و سلامت جامعه، 3(2)، 54-61. SID. https://sid.ir/paper/253597/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی یداله، معینی بابک، بازوند امیرعلی، براتی مجید، روشنایی قدرت اله. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1395؛3(2):54-61. Available from: https://sid.ir/paper/253597/fa

    IEEE: کپی

    یداله فتحی، بابک معینی، امیرعلی بازوند، مجید براتی، و قدرت اله روشنایی، “اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 3، no. 2، pp. 54–61، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button