Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

704
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

761
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همبستگی بین هوش هیجانی، تکانشگری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 222

چکیده

 اهداف: مستعدبودن افراد به اعتیاد, زمینه را برای گرایش افراد به اعتیاد فراهم می آورد؛ به این معنی که برخی از افراد نسبت به دیگران برای اعتیاد آمادگی بیشتری دارند. از این رو باید به بررسی عوامل زمینه ساز برای آمادگی به اعتیاد در افراد توجه کرد. در این راستا, پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی بین هوش هیجانی, تکانش گری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام شد. ابزار و روش ها: در این پژوهش توصیفی-همبستگی, 357 دانش آموز پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان دزفول در سال تحصیلی 96-1395 به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های هوش هیجانی بار-آن, تکانش گری بارت, باورهای غیرمنطقی و آمادگی برای اعتیاد بودند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS 21 و با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام انجام شد. یافته ها: بین آمادگی به اعتیاد با هوش هیجانی همبستگی منفی وجود داشت, ولی همبستگی بین تکانش گری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد, مثبت بود (0. 01>P). همچنین تکانش گری شناختی (0. 63=β ), مقابله با فشار (0. 29-=β ), و مهارت های درون فردی (0. 22-=β ) توانستند 46% واریانس آمادگی به اعتیاد را پیش بینی کنند (0. 001>p). نتیجه گیری: آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم با هوش هیجانی همبستگی منفی و با تکانش گری و باورهای غیرمنطقی همبستگی مثبت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زاده حسن، جمشید، و سراج خرمی، ناصر. (1398). همبستگی بین هوش هیجانی, تکانشگری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم. آموزش و سلامت جامعه، 6(4 )، 215-222. SID. https://sid.ir/paper/253681/fa

    Vancouver: کپی

    زاده حسن جمشید، سراج خرمی ناصر. همبستگی بین هوش هیجانی, تکانشگری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1398؛6(4 ):215-222. Available from: https://sid.ir/paper/253681/fa

    IEEE: کپی

    جمشید زاده حسن، و ناصر سراج خرمی، “همبستگی بین هوش هیجانی, تکانشگری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 6، no. 4 ، pp. 215–222، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253681/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا