مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

528
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی در ارتقای تبعیت از برنامه مصرف مکمل آهن در زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 205

چکیده

 اهداف: تبعیت ناقص از برنامه مصرف مکمل آهن از دلایل اصلی کم خونی فقر آهن در دوران بارداری است. هدف از این مطالعه, بررسی تاثیر مداخله آموزشی در ارتقای تبعیت از ابعاد مختلف برنامه مصرف مکمل آهن در زنان باردار بود. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل, در سال 1396 در بین 100 نفر از مادران باردار در هفته های 20-16 بارداری مراجعه کننده به دو مرکز بهداشتی درمانی شهر اسدآباد, همدان انجام گرفت که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 50 نفر) قرار گرفتند. برنامه آموزشی در قالب پیام های نوشتاری به همراه تصاویر, خودپایشی و یک تماس تلفنی به گروه مداخله ارایه شد. سنجش شاخص های خونی با انجام آزمایش خون و سایر متغیرها با استفاده از پرسش نامه صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و آزمون های مجذور کای, T مستقل و T زوجی تحلیل شدند. یافته ها: مداخله توانست در رفتار مادران دو گروه در رابطه با مصرف مکمل آهن همراه با منابع دارای ویتامین C تفاوت معنی داری ایجاد نماید (0. 001>P). هرچند علی رغم بهبود وضعیت رفتار مصرف منظم مکمل آهن, عدم مصرف همزمان مکمل آهن به همراه منابع دارای کلسیم و رعایت فاصله بین نوشیدن چای و مصرف مکمل, تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود. همچنین مادران دو گروه از نظر مقدار فریتین تفاوت معنی داری داشتند (0. 003=p). نتیجه گیری: برنامه مداخله ای طراحی شده بر پایه تئوری انگیزش محافظت, در ارتقای تبعیت از برنامه مصرف مکمل آهن و کاهش کم خونی در زنان باردار موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خان محمدی، سمیه، کریمی شاهنجرینی، اکرم، فرهادیان، مریم، و رضاپورشاهکلایی، فروزان. (1398). تاثیر مداخله آموزشی در ارتقای تبعیت از برنامه مصرف مکمل آهن در زنان باردار. آموزش و سلامت جامعه، 6(4 )، 197-205. SID. https://sid.ir/paper/253686/fa

Vancouver: کپی

خان محمدی سمیه، کریمی شاهنجرینی اکرم، فرهادیان مریم، رضاپورشاهکلایی فروزان. تاثیر مداخله آموزشی در ارتقای تبعیت از برنامه مصرف مکمل آهن در زنان باردار. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1398؛6(4 ):197-205. Available from: https://sid.ir/paper/253686/fa

IEEE: کپی

سمیه خان محمدی، اکرم کریمی شاهنجرینی، مریم فرهادیان، و فروزان رضاپورشاهکلایی، “تاثیر مداخله آموزشی در ارتقای تبعیت از برنامه مصرف مکمل آهن در زنان باردار،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 6، no. 4 ، pp. 197–205، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253686/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button