مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,083
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 63

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش عواملی چون نگرش و هنجارهای انتزاعی بر رفتار مادران و نیز میزان پایین تغذیه انحصاری با شیر مادر, پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی در سال 1396 بر روی 100 نفر از زنان باردار در سن بارداری 30 تا 34 هفته (50 نفر در گروه آزمون و 50 نفر در گروه کنترل) که به صورت تصادفی ساده از بین مراجعین مراکز بهداشتی- درمانی شهر فسا انتخاب شده بودند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسش نامه مشتمل بر اطلاعات جمعیت شناختی, سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و چک لیست بررسی تغذیه با شیر مادر بود. مداخله آموزشی به صورت 3 جلسه آموزشی 55 تا 60 دقیقه ای برای گروه آزمون برگزار گردید و رفتار شیردهی مادران قبل از آموزش و 40 روز پس از زایمان در هر دو گروه ارزیابی شد. لازم به ذکر است که اطلاعات با استفاده از نرم افزار 22 SPSS و به کارگیری آزمون های کای اسکوئر, تی مستقل و تی زوجی تحلیل گردیدند.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنا داری بین دو گروه از نظر سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده وجود ندارد (0.208=P), اما پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون تمام سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده از جمله قصد و رفتار شیردهی بهبود یافته است (0.001=P).نتیجه گیری: بر اساس نتایج مشاهده شد که تغییر نگرش مادر نسبت به شیردهی با برنامه های آموزشی مناسب, حمایت شبکه های اجتماعی و وجود شرایط مناسب برای تغذیه با شیر مادر در جامعه از عوامل موثر در شیردهی موفق مادران در سه ماه اول پس از زایمان محسوب می شوند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ارشد، سیده مرجان، خانی جیحونی، علی، مرادی، زهرا، کوهپایه، سیدامین، کشفی، سیدمنصور، و دهقان، عزیزاله. (1396). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا. آموزش و سلامت جامعه، 4(2 )، 55-63. SID. https://sid.ir/paper/253699/fa

Vancouver: کپی

ارشد سیده مرجان، خانی جیحونی علی، مرادی زهرا، کوهپایه سیدامین، کشفی سیدمنصور، دهقان عزیزاله. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1396؛4(2 ):55-63. Available from: https://sid.ir/paper/253699/fa

IEEE: کپی

سیده مرجان ارشد، علی خانی جیحونی، زهرا مرادی، سیدامین کوهپایه، سیدمنصور کشفی، و عزیزاله دهقان، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 4، no. 2 ، pp. 55–63، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253699/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button