مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین انگیزه های استفاده از تلویزیون های ماهواره ای در بین مخاطبان دانشجویی بر اساس مدل دنیس مک کوایل

صفحات

 صفحه شروع 180 | صفحه پایان 197

چکیده

 هدف اساسی این پژوهش بررسی «دلایل و انگیزه های مخاطبان از تماشای تلویزیون های ماهواره ای است». روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است, جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های آزاد, غیرانتفاعی و سمای شهرستان قائم شهر که مخاطب تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان بوده اند در نظر گرفته شد. حجم نمونه «310» بیننده تلویزیون های ماهواره ای هستند که به روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به نرمال بودن متغیرها از روش های آماری پارامتریک از جمله آزمون تی تک نمونه ای بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که مخاطبان عمدتا برای رفع نیازهای سرگرمی, شناختی, اجتماعی و کسب هویت شخصی خود به تماشای شبکه های ماهواره ای می پردازند. در خصوص جنسیت و انگیزه های استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان یافته ها نشان داد مخاطبان زن و مرد از نظر نوع و شدت رضامندی مورد جستجو تفاوت هایی با یکدیگر دارند به گونه ای که مخاطبان زن بیشتر از مردان برای کسب هویت شخصی, نیازهای اجتماعی و شناختی به تماشای تلویزیون های ماهواره ای می پردازند, و در زمینه کاربرد تلویزیون های ماهواره ای از جهت سنی, نتایج آزمون نشان داد که بالاترین میانگین مصرف تلویزیون برای نیازهای سرگرمی, مربوط به مخاطبان بالای 42 سال, در بعد نیازهای اطلاعاتی و شناختی, مربوط به دانشجویان زیر 22 سال, در زمینه نیازهای اجتماعی مربوط به مخاطبان زیر 22 سال و در بعد کسب هویت شخصی مربوط به مخاطبان زیر 22 سال می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    متانی، مهرداد، و یعقوب پور، مسعود. (1392). تبیین انگیزه های استفاده از تلویزیون های ماهواره ای در بین مخاطبان دانشجویی بر اساس مدل دنیس مک کوایل. مطالعات علوم اجتماعی ایران، 10(37)، 180-197. SID. https://sid.ir/paper/255059/fa

    Vancouver: کپی

    متانی مهرداد، یعقوب پور مسعود. تبیین انگیزه های استفاده از تلویزیون های ماهواره ای در بین مخاطبان دانشجویی بر اساس مدل دنیس مک کوایل. مطالعات علوم اجتماعی ایران[Internet]. 1392؛10(37):180-197. Available from: https://sid.ir/paper/255059/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد متانی، و مسعود یعقوب پور، “تبیین انگیزه های استفاده از تلویزیون های ماهواره ای در بین مخاطبان دانشجویی بر اساس مدل دنیس مک کوایل،” مطالعات علوم اجتماعی ایران، vol. 10، no. 37، pp. 180–197، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255059/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button