مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

206
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دانش و عملکرد خود اظهار آموزگاران مقطع ابتدایی در رابطه با اداره اورژانس صدمات تروماتیک دندانی

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: ضربه به دندان های ثنایای دایمی و شیری در دوره کودکی بسیار شایع است. کنترل اورژانس چنین شرایطی وابسته به دانش افراد غیر حرفه ای, مانند آموزگارانی است که معمولا در محل حادثه حضور دارند. هدف این مطالعه ارزیابی دانش و عملکرد خوداظهار آموزگاران مدارس ابتدایی شهرستان اراک در رابطه با نحوه اداره اورژانس صدمات دندانی بود.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 624 نفر از آموزگاران مدارس ابتدایی شهرستان اراک به صورت سرشماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه ای بدون نام حاوی سوالاتی در رابطه با اطلاعات دموگرافیک, سابقه مواجهه قبلی با صدمات تروماتیک دندانی, دانش معلمان در رابطه با نحوه مدیریت اورژانس صدمات دندانی و نیز عملکرد معلمان در برخورد با صدمات تروماتیک دندانی در اختیار آموزگاران قرارگرفت. پرسشنامه ها در بین آموزگاران شرکت کننده پخش شد و پس از تکمیل توسط آموزگاران در همان روز جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و توسط آزمون رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.یافته ها: در مجموع 292 پرسش نامه تکمیل شده (با درصد پاسخگویی 46.8%) جمع آوری شد. میانگین نمره دانش کسب شده از مجموع 10 نمره قابل کسب, 2.65±1.69 و میانگین نمره عملکرد از مجموع 8 نمره قابل کسب, 3.46±2.04 بود. در بین متغیرهای دموگرافیک در خصوص اداره اورژانس ترومای دندانی, تنها میزان تحصیلات با دانش آموزگاران ارتباط معنی دار داشت (P<0.001). رابطه معنی داری بین عملکرد آموزگاران با هیچ یک از عوامل دموگرافیک مشاهده نشد. ضریب همبستگی بین نمره دانش و نمره عملکرد آموزگاران 0.2 بود.نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر بیانگر ناکافی بودن سطح آگاهی آموزگاران مدارس ابتدایی در زمینه آسیب های ناشی از ضربه به دندان ها است. به علاوه نقص آشکاری در عملکرد درصد بالایی از افراد به هنگام مواجهه با صدمات دندانی مشاهده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رازقی، سمانه، غلامی، مهدیا، محبی، سیمین زهرا، و مشایخی، مهگل. (1396). دانش و عملکرد خود اظهار آموزگاران مقطع ابتدایی در رابطه با اداره اورژانس صدمات تروماتیک دندانی. مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، 30(1)، 48-56. SID. https://sid.ir/paper/25506/fa

    Vancouver: کپی

    رازقی سمانه، غلامی مهدیا، محبی سیمین زهرا، مشایخی مهگل. دانش و عملکرد خود اظهار آموزگاران مقطع ابتدایی در رابطه با اداره اورژانس صدمات تروماتیک دندانی. مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)[Internet]. 1396؛30(1):48-56. Available from: https://sid.ir/paper/25506/fa

    IEEE: کپی

    سمانه رازقی، مهدیا غلامی، سیمین زهرا محبی، و مهگل مشایخی، “دانش و عملکرد خود اظهار آموزگاران مقطع ابتدایی در رابطه با اداره اورژانس صدمات تروماتیک دندانی،” مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، vol. 30، no. 1، pp. 48–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/25506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button