مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,065
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

750
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 137

چکیده

 هدف اهمال کاری نوعی نقص خودتنظیمی است که می تواند مشکلات سلامتی عمده ای برای افراد ایجاد کند. شواهد پژوهشی نشان می دهد که در افراد اهمال کار, خودکارآمدی پایینی دیده می شود. لذا هدف این پژوهش, تعیین اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. 36 دانشجوی اهمال کار با روش نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از مقیاس اهمال کاری تحصیلی, غربالگری و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش و در نهایت داده های 20 نفر تحلیل شد. دو گروه در ابتدا و انتهای پژوهش به پرسشنامه خودتنظیمی و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 8 جلسه, هر هفته یک جلسه, تحت آموزش خودکارآمدی قرار گرفتند. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش خودکارآمدی بر افزایش خودتنظیمی اثر معناداری نداشت (05/0P). همچنین نتایج حاصل نشان داد که آموزش خودکارآمدی بر افزایش رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار اثر داشت. از میان انواع رفتارهای سلامت, آموزش خودکارآمدی بر افزایش مسیولیت پذیری در برابر سلامت و مدیریت استرس اثربخش بود (05/0>P). نتیجه گیری به نظر می رسد با استفاده از آموزش خودکارآمدی بتوان بر شروع فرایند خودتنظیمی و اجری برنامه ها و همچنین بر ارتقای رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار تاثیر گذاشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمدی، سهیلا، موسوی، سیدولی اله، اکبری، بهمن، و رضائی، سجاد. (1398). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار. راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(14 )، 111-137. SID. https://sid.ir/paper/255132/fa

    Vancouver: کپی

    صمدی سهیلا، موسوی سیدولی اله، اکبری بهمن، رضائی سجاد. اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1398؛8(14 ):111-137. Available from: https://sid.ir/paper/255132/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا صمدی، سیدولی اله موسوی، بهمن اکبری، و سجاد رضائی، “اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 8، no. 14 ، pp. 111–137، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255132/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا