Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    225-239
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    432
  • دانلود: 

    288
چکیده: 

هدف هدف این پژوهش تعیین رابطه راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانیبا مهارت های نوشتاری دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر اراک بود. روش روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر اراک در سال 1397 به تعداد (4185) نفر بودند. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و حجم نمونه نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان 351 نفر تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی مختاری و ریچارد (2002)، پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2006) و آزمون محقق ساخته مهارت های نوشتاری بود. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. یافته ها نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارت های نوشتاری با راهبردهای فراشناختی (01/0< p، 42/0=r) و هوش هیجانی (01/0 p<، 45/0=r) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد هوش هیجانی با ضریب بتای (01/0 p<، 30/0=β ) و راهبردهای فراشناختی با ضریب بتای (01/0 p<، 21/0=β ) قادر به پیش بینی مهارت های نوشتاری بودند. نتیجه گیری با توجه به یافته ها می توان در سیستم آموزشی دوره ابتدایی از راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانی برای بهبود مهارت های نوشتاری دانش آموزان، استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 432

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 288 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    187-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    319
  • دانلود: 

    214
چکیده: 

هدف هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی پدیده ی بدبینی دانشجویان آموزش از راه دور، به منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعه ی مبانی نظری آن بود. روش این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکت کنندگان در این پژوهش 18 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در سال تحصیلی 1396-1395 بودند. انتخاب مشارکت کنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع صورت گرفت. داده ها از طریق مصاحبه، به روش هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختاریافته، گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که 54 نشانگر شناسایی شده در چهار بعد بدبینی نسبت به استاد، بدبینی نسبت به دانشگاه، بدبینی اجتماعی و بدبینی شخصیتی تبیین و دسته بندی شد. نتیجه گیری بدبینی تحصیلی دانشجویان یک عامل مهم و تاثیرگذار در شرکت و تکمیل دوره های آموزش از راه دور است که نیازمند شناسایی و بررسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 214 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1722
  • دانلود: 

    1230
چکیده: 

هدف اشتیاق تحصیلی یکی از شاخص های کیفیت دانشگاهی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف مدل یابی علی اشتیاق تحصیلی براساس خودکارآمدی و تدریس تحول آفرین با میانجی گری سرزندگی تحصیلی انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دوره کارشناسی مجتمع آموزش عالی اسفراین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 304 دانشجو (253 پسر، 51 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های: الف) اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد، پاریس، 2004)، ب) سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده، 1391)، ج) خودکارآمدی تحصیلی (اون و فرامن، 1998)، د) تدریس تحول آفرین (بوچامپ، بارلینگ، مارتن، کیث و زومبو، 2010) استفاده شد. یافته ها خودکارآمدی تحصیلی و تدریس تحول آفرین بر اشتیاق تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارند. خودکارآمدی تحصیلی و تدریس تحول آفرین از طریق سرزندگی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار دارند. سرزندگی تحصیلی به طور مثبت اشتیاق تحصیلی را پیش بینی می کند. در مجموع، نتایج بیانگر آن است که سرزندگی تحصیلی بین خودکارآمدی تحصیلی، تدریس تحول آفرین و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، نقش میانجی گری دارد. نتیجه گیری با تقویت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و استفاده استادان از روش تدریس تحول آفرین می توان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسایل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند و سرزندگی تحصیلی خود را افزایش دهند. این عوامل می تواند در تعامل با یکدیگر، اشتیاق تحصیلی دانشجویان را ارتقا بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1722

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    21-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    535
  • دانلود: 

    313
چکیده: 

هدف هدف این مطالعه تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه و اثربخشی آن در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور بود. روش روش پژوهش تحلیل اسنادی و روش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 می باشد (3694=N). برای انتخاب نمونه پژوهش با استفاده از روش در دسترس، ابتدا 30 دانش آموز دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفره) و کنترل (15 نفره) گمارده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شوفلی استفاده شد. یافته ها برای تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه، براساس مطالعات و پژوهش های انجام گرفته و همچنین نتایج مطالعات که بر اثربخش بودن مداخلات مختلف بر متغیرهای فرسودگی تحصیلی اشتیاق تحصیلی، تاکید داشتند استفاده شد. بعد از اجرای پیش آزمون در محل مدرسه، متغیر مستقل در 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه 2 ساعت، برای گروه آزمایش اعمال شد. بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی گروه آزمایش، به اجرای پرسشنامه DASS به عنوان پس آزمون روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اقدام شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MACOVA) استفاده گردید. نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان داد بسته آموزشی تهیه شده در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری تاثیر دارد و ضروری است این بسته آموزشی مبتنی بر مدرسه توسط مشاوران در مدرسه مورداستفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 313 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    37-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1348
  • دانلود: 

    1063
چکیده: 

هدف هدف پژوهش حاضر پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق خودکنترلی، خود مختاری و خود آگاهی در دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه ی شهرستان بندر عباس در سال تحصیلی 1397-1396 بود. روش پژوهش حاضر در زمره ی تحقیقات توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی می باشد. گروه نمونه شامل 504 نفر که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ی عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999)، پرسشنامه ی خود کنترلی تانجی و همکاران (2004)، پرسشنامه ی خود مختاری هیجانی سیلوربرگ و استینبرگ (1986) و پرسشنامه خودآگاهی هیجانی کایر، رید، کروک و همکاران (2012) بود. جهت بررسی فرضیه ها از آزمون «پیرسون و رگرسیون چندگانه» استفاده شد. یافته ها یافته های این پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی با خود کنترلی و خود آگاهی رابطه ی مثبت و معنی داری دارد. همچنین خود کنترلی به صورت مثبت و معنی داری قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی می باشد. از بین ابعاد خود مختاری مولفه های «ایده آل زدایی از والدین و ادراک والدین به عنوان مردم عادی» قادر به پیش بینی منفی و معنی دار و مولفه ی «تفرد» به صورت مثبت و معنی داری قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی می باشد. همچنین از بین ابعاد خود آگاهی، «شناسایی، محیط گرایی و حل مساله» به صورت مثبت و معنی داری قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی می باشد (001/0≥ p). نتیجه گیری نتیجه تحقیق نشان داد که خود کنترلی، خود مختاری و خودآگاهی از عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1063 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    57-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1391
  • دانلود: 

    1027
چکیده: 

هدف مفهوم اشتیاق تحصیلی ازجمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت به کار برده شده است. پژوهش ها نشان داده اند خودتنظیمی عاطفی و اهمال کاری رفتاری با مولفه های اشتیاق تحصیلی مرتبط هستند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش خودتنظیمی عاطفی و اهمال کاری رفتاری در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بود. روش روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر جوانرود در سال تحصیلی 96-95 بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به حجم 306 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودتنظیمی عاطفی، مقیاس اهمال کاری رفتاری و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. یافته ها به کمک نرم افزار spss20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گام به گام داده ها تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد بین خودتنظیمی عاطفی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و بین اهمال کاری رفتاری با اشتیاق تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. ضریب همبستگی متغیر خودتنظیمی عاطفی با اشتیاق تحصیلی برابر با 48/0 است، همچنین ضریب همبستگی متغیر اهمال کاری رفتاری با اشتیاق تحصیلی 36/0-است. دیگر نتایج نشان داد که خودتنظیمی عاطفی و اهمال کاری رفتاری توان پیش بینی اشتیاق تحصیلی را دارند. نتیجه گیری بنابراین احتمالا بهبود خودتنظیمی عاطفی و کاهش اهمال کاری رفتاری با افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1027 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بریمانی ابوالقاسم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    73-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    498
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

هدف رضایت تحصیلی بیانگر چگونگی ادراک دانشجویان از تجارب یادگیری شان می باشد که به عنوان یکی از شاخص های اندازه گیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته می شود. هدف از مطالعه حاضر ارایه مدل ساختاری رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بوده است. روش روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 195 نفر بوده است. نمونه آماری به تعداد 129 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسش نامه استاندارد سلامت روانی، رضایت تحصیلی و خودکارآمدی استفاده شده است. به منظور تحلیل داده های حاصله، از مدل یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزیی با استفاده از نرم افزار آماری پی ال اس استفاده شد. یافته ها نتایج پژوهش نشان دادند که بین سلامت روانی و خودکارآمدی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 1/40 درصد از خودکارآمدی و 66 درصد از رضایتتحصیلی توسط سلامت روانی تبیین می شود و متغیر خودکارآمدی اثر میانجی بر رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی را دارد. هم چنین شاخص های برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری با تقویت حس خودکارآمدی و بهبود سلامت روانی می توان رضایت تحصیلی در دانشجویان را افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 498

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    95-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    523
  • دانلود: 

    687
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر عملکرد حافظه کاری کلامی در دانش آموزان با آسیب بینایی انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان با آسیب بینایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1399 تشکیل دادند. از این جامعه، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 دانش آموز که ویژگی های لازم بر اساس ملاک های ورود را داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جاگماری شدند. برای جمع آوری داده ها از خرده آمون های هوش وکسلر (حافظه ارقام و توالی حرف عدد) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای و به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای را دریافت نکردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد آموزش کارکردهای اجرایی در گروه آزمایش موجب بهبود عملکرد حافظه شده است و این تاثیر در مرحله پیگیری یک ماهه پایدار بود (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    111-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1065
  • دانلود: 

    750
چکیده: 

هدف اهمال کاری نوعی نقص خودتنظیمی است که می تواند مشکلات سلامتی عمده ای برای افراد ایجاد کند. شواهد پژوهشی نشان می دهد که در افراد اهمال کار، خودکارآمدی پایینی دیده می شود. لذا هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. 36 دانشجوی اهمال کار با روش نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از مقیاس اهمال کاری تحصیلی، غربالگری و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش و در نهایت داده های 20 نفر تحلیل شد. دو گروه در ابتدا و انتهای پژوهش به پرسشنامه خودتنظیمی و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 8 جلسه، هر هفته یک جلسه، تحت آموزش خودکارآمدی قرار گرفتند. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش خودکارآمدی بر افزایش خودتنظیمی اثر معناداری نداشت (05/0P). همچنین نتایج حاصل نشان داد که آموزش خودکارآمدی بر افزایش رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار اثر داشت. از میان انواع رفتارهای سلامت، آموزش خودکارآمدی بر افزایش مسیولیت پذیری در برابر سلامت و مدیریت استرس اثربخش بود (05/0>P). نتیجه گیری به نظر می رسد با استفاده از آموزش خودکارآمدی بتوان بر شروع فرایند خودتنظیمی و اجری برنامه ها و همچنین بر ارتقای رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار تاثیر گذاشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1065

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 750 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    139-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1068
  • دانلود: 

    837
چکیده: 

هدف هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر مهارت های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل بود. روش روش پژوهش نیمه آزمایشی (نیمه تجربی) و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از بین آن ها 24 نفر برای گروه آزمایش و 24 نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شد. از پرسشنامه های مهارت مطالعه (SSI) دنیس کنگاس و هیجانات تحصیلی پکران و همکاران برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت های فراشناختی قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها از طریق آزمون های تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) تحلیل شد. یافته ها نتایج نشان داد آموزش مهارت های فراشناختی به طور معناداری موجب افزایش مهارت های مطالعه و مولفه های آن به جزء تقویت حافظه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی در بین آزمودنی ها در مرحله پس آزمون شده است (01/0>P). نتیجه گیری به طور کلی، نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از اهمیت بالای آموزش مهارت های فراشناختی (برنامه ریزی، نظارت، نظم دهی) در بهبود مهارت های مطالعه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی دانش آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1068

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 837 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    163-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    789
  • دانلود: 

    769
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر الگوی چرخه ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان انجام شد. روش این پژوهش با روش نیمه آزمایشی از نوع طرح های پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه هفتم سبزوار در سال تحصیلی 95-1394 بود. تعداد 56 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش 14جلسه 70 دقیقه ای با روش تدریس الگوی چرخه ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی و گروه کنترل به شیوه ی مرسوم آموزش دیدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه های انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران، 1992) و خلاقیت عابدی (1372) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد که الگوی چرخه ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر افزایشانگیزش تحصیلی، خلاقیت و مولفه های آن شامل سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری تاثیر مثبت و معناداری داشته است (01/0>P). نتیجه گیری بر اساس نتایج حاصل، می توان از ارایه مداخله ی مبتنی بر الگوی چرخه ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گراییبرای افزایش انگیزش تحصیلی، خلاقیت و مولفه های آن (سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری) در کلاس های درسی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 789

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 769 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ashrafi sakine | zinabadi hasanreza

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    187-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    634
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

Method This qualitative research was conducted using a descriptive phenomenological approach. Participants in this study included 18 undergraduate, postgraduate and Ph. D. Students from Payame Noor University in academic year of 1395-1396. The selection of contributors was based on experience and general familiarity with the subject. The data were collected by semi-structured, interview, and general guidance methods and it continued until theoretical saturation. The data analysis using the inductive content analysis method was conducted in three open, axial and selective levels. Findings The findings showed that 54 indicators can be identified and categorized in four dimensions of cynicism toward the Professor, cynicism toward university, social cynicism and personal cynicism. Results Students' cynicism is an important and influential factor in the company and the completion of distance education courses, which requires identification and reviewed.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ashrafi sakine | zinabadi hasanreza

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    187-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    147
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

Aim The aim of present research is to identify indicators of cynicism among the students of Distance Learning, In order to create a conceptual framework and develop its theoretical foundations. Method This qualitative research was conducted using a descriptive phenomenological approach. Participants in this study included 18 undergraduate, postgraduate and Ph. D. Students from Payame Noor University in academic year of 1395-1396. The selection of contributors was based on experience and general familiarity with the subject. The data were collected by semi-structured, interview, and general guidance methods and it continued until theoretical saturation. The data analysis using the inductive content analysis method was conducted in three open, axial and selective levels. Findings The findings showed that 54 indicators can be identified and categorized in four dimensions of cynicism toward the Professor, cynicism toward university, social cynicism and personal cynicism. Results Students' cynicism is an important and influential factor in the company and the completion of distance education courses, which requires identification and reviewed.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    205-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1099
  • دانلود: 

    985
چکیده: 

هدف هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تاب آوری، سبک های یادگیری و راهبردهای مقابله ای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا و پیش بینی عملکرد تحصیلی براساس این مولفه ها بود. روش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 2378 نفر بود. روش نمونه گیری، طبقه ای نسبی بود که با استفاده از جدول مورگان 331 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه تاب آوری کانر-دیویسون (2003)، پرسشنامه فرآیند مطالعه دوعاملی تجدیدنظر شده بیگز و همکاران (2001)، پرسشنامه راهبردهای مقابله اندلر و پارکر (1990) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی محقق ساخته بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون کلموگراف اسمیرنف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافته ها نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین تاب آوری، سبک های یادگیری، راهبردهای مقابله ای و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد. سبک عمیق؛ راهبرد مقابله مساله مدار؛ اجتنابی و تاب آوری پیش بینی کننده خوبی برای عملکرد تحصیلی در بعد مفهومی و ریه ایی می باشند و در نهایت سبک عمیق؛ مساله مدار و تاب آوری پیش بینی کننده خوبی برای عملکرد تحصیلی در بعد ریه ایی می باشند. نتیجه گیری در نتیجه باید بتوان دانشجویان را به سمت سبک های یادگیری عمیق و مساله مدار سوق داد تا بتوان عملکرد تحصیلی بهتری را برای آن ها انتظار داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 985 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0