مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,069
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

859
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر مهارت های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 162

چکیده

 هدف هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر مهارت های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل بود. روش روش پژوهش نیمه آزمایشی (نیمه تجربی) و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از بین آن ها 24 نفر برای گروه آزمایش و 24 نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شد. از پرسشنامه های مهارت مطالعه (SSI) دنیس کنگاس و هیجانات تحصیلی پکران و همکاران برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت های فراشناختی قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها از طریق آزمون های تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) تحلیل شد. یافته ها نتایج نشان داد آموزش مهارت های فراشناختی به طور معناداری موجب افزایش مهارت های مطالعه و مولفه های آن به جزء تقویت حافظه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی در بین آزمودنی ها در مرحله پس آزمون شده است (01/0>P). نتیجه گیری به طور کلی, نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از اهمیت بالای آموزش مهارت های فراشناختی (برنامه ریزی, نظارت, نظم دهی) در بهبود مهارت های مطالعه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نخستین گلدوست، اکبر، غضنفری، احمد، شریفی، طیبه، و چرامی، مریم. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر مهارت های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(14 )، 139-162. SID. https://sid.ir/paper/255133/fa

    Vancouver: کپی

    نخستین گلدوست اکبر، غضنفری احمد، شریفی طیبه، چرامی مریم. اثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر مهارت های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1398؛8(14 ):139-162. Available from: https://sid.ir/paper/255133/fa

    IEEE: کپی

    اکبر نخستین گلدوست، احمد غضنفری، طیبه شریفی، و مریم چرامی، “اثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر مهارت های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 8، no. 14 ، pp. 139–162، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255133/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا