مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

799
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانایی برنامه ریزی-سازماندهی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه توانایی برنامه ­ ریزی-سازماندهی و انعطاف­ پذیری شناختی در دانش ­ آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه ­ ای است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش­ آموزان پسر سوم تا ششم ابتدایی (سنین 9 تا 12 سال) با و بدون اختلال یادگیری خاص در مرکز اختلال یادگیری ناحیه 1 شهر اردبیل بودند. بر این اساس 45 نفر از دانش ­ آموزان (15 نفر با اختلال خواندن, 15 نفر اختلال نوشتن و 15 نفر با اختلال ریاضی) که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند به صورت کل شماری انتخاب و با 20 نفر از گروه بهنجار مقایسه شدند. برای جمع ­ آوری داده ­ ها از مقیاس ­ های مشکلات یادگیری کلورادو, آزمون برج لندن و آزمون شکل گیری مفهوم ویگوتسکی استفاده شد و داده­ ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (اختلال خواندن, نوشتن, ریاضی) نسبت به دانش ­ آموزان بهنجار عملکرد ضعیف ­ تری در آزمون­ های برنامه­ ریزی-سازماندهی و انعطاف پذیری شناختی داشتند (05/0p<). نتیجه­ گیری: بنابراین تشخیص سریع دانش ­ آموزان دارای نقص در کارکردهای اجرایی و انجام مداخلات زود هنگام می­ تواند در پیشگیری و درمان اختلالات یادگیری خاص تأثیرگذار باشد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عطادخت، اکبر، نریمانی، محمد، حضرتی ساقصلو، شیوا، و مجدی، هادی. (1397). مقایسه توانایی برنامه ریزی-سازماندهی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10 )، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/255159/fa

    Vancouver: کپی

    عطادخت اکبر، نریمانی محمد، حضرتی ساقصلو شیوا، مجدی هادی. مقایسه توانایی برنامه ریزی-سازماندهی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1397؛6(10 ):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/255159/fa

    IEEE: کپی

    اکبر عطادخت، محمد نریمانی، شیوا حضرتی ساقصلو، و هادی مجدی، “مقایسه توانایی برنامه ریزی-سازماندهی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 6، no. 10 ، pp. 1–15، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button