مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

483
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه راهبرد خودنظم دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبک های تصمیم گیری در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 195

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین راهبرد خودنظم دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبک های تصمیم گیری دانشجویان انجام شد. روش: این مطالعه بر روی 379 دانشجو (219 مرد و 160 زن) که به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی از میان کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز انتخاب شده بودند انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های راهبردهای انگیزشی برای یاد گیری پینتریچ و همکاران (1991), پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس (1995) گردآوری شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا توسط کارشناسان تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 83/0 و 76/0 برآورد گردید تحلیل داده ها با نرم افزار spss و به کمک روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت. یافته ها: براساس نتایج, راهبردخودنظم دهی فراشناختی, پیش بینی کننده مثبت و خوبی برای سبک تصمیم گیری عقلایی می باشد. همچنین راهبرد خود نظم دهی فراشناختی, سبک تصمیم گیری آنی را به صورت منفی و معکوس پیش بینی می کند. اهداف پیشرفت اجتنابی به صورت منفی و معکوس سبک تصمیم عقلایی را پیش بینی می کند. اهداف پیشرفت تبحری, سبک تصمیم گیری شهودی و اجتنابی را به صورت منفی و معکوس پیش بینی می کند. اهداف پیشرفت عملکردی پیش بینی کننده معنی داری برای سبک های تصمیم گیری نبود. نتیجه گیری: بنا به اهمیت راهبرد خود نظم دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت, تقویت این راهبرد و اهداف در دانشجویان می تواند در به کارگیری سبک تصمیم گیری مناسب و پرهیز از سبک تصمیم گیری نامناسب نقش مهمی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، اکبر، و رحیمی، محمدرضا. (1397). رابطه راهبرد خودنظم دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبک های تصمیم گیری در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10 )، 171-195. SID. https://sid.ir/paper/255160/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی اکبر، رحیمی محمدرضا. رابطه راهبرد خودنظم دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبک های تصمیم گیری در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1397؛6(10 ):171-195. Available from: https://sid.ir/paper/255160/fa

    IEEE: کپی

    اکبر رضایی، و محمدرضا رحیمی، “رابطه راهبرد خودنظم دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبک های تصمیم گیری در دانشجویان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 6، no. 10 ، pp. 171–195، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255160/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا