مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه های استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل گری سبک های اسنادی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 158

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه های استرس تحصیلی, عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل گری سبک های اسنادی در دانش آموزان بود.روش: در راستای هدف پژوهش از جامعه دانش آموزان پایه دوم دبیرستان های دولتی پسرانه نواحی پنجگانه آموزش و پرورش تبریز, 60 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و غربالگری انتخاب شدند و بر اساس نقطه برش پرسش نامه سبک اسنادی راتر به دو گروه سبک اسناد بیرونی و درونی تقسیم شدند. سپس نسبت به توزیع ابزارهای پژوهش در 4 گروه جداگانه اقدام شد. ابزارها شامل پرسش نامه سنجش انگیزه پیشرفت تحصیلی و استرس تحصیلی بودند و نسبت به اجرای بسته آموزشی راهبردهای کمک خواهی در 12 جلسه اقدام شد.یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس عاملی چند متغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیش آزمون, اثر آموزش کمک خواهی با توجه به سبک های اسنادی بر ترکیب استرس تحصیلی, انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی مثبت و معنا دار است (P<0.05 و F=2.54). همچنین نتایج نشان داد که سبک های اسنادی اثر روش های آموزش کمک خواهی بر استرس و انگیزش تحصیلی را تعدیل نموده, در صورتی که سبک های اسنادی بر عملکرد تحصیلی نقش تعدیل کنندگی ندارد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای کمک خواهی در کاهش استرس تحصیلی, بهبود عملکرد و انگیزش تحصیلی اثر مثبت و معنا دار دارد (P<0.05).نتیجه گیری: لذا می توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای کمک خواهی در کاهش استرس تحصیلی, بهبود عملکرد و انگیزش تحصیلی اثر مثبت دارد و سبک های اسنادی قادرند اثر آموزش راهبردهای کمک خواهی را بر استرس و انگیزش تحصیلی تعدیل نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی نصرت آباد، تورج، بیرامی، منصور، واحدی، شهرام، و بیرامی، ناصر. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه های استرس تحصیلی, عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل گری سبک های اسنادی در دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 139-158. SID. https://sid.ir/paper/255164/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی نصرت آباد تورج، بیرامی منصور، واحدی شهرام، بیرامی ناصر. اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه های استرس تحصیلی, عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل گری سبک های اسنادی در دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):139-158. Available from: https://sid.ir/paper/255164/fa

    IEEE: کپی

    تورج هاشمی نصرت آباد، منصور بیرامی، شهرام واحدی، و ناصر بیرامی، “اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه های استرس تحصیلی, عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل گری سبک های اسنادی در دانش آموزان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 139–158، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255164/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button