مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه فراشناخت و خودناتوان سازی با واسطه گری خودکارآمدی عمومی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 59

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی عمومی در رابطه بین فراشناخت و خودناتوان سازی دانشجویان انجام پذیرفت.روش: شرکت کنندگان پژوهش شامل 336 نفر (189 زن و 147 مرد) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش هر یک از شرکت کنندگان مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوآرزر و جروسلم, 1992), مقیاس آگاهی فراشناختی (شراو و دنیسون, 1994) و مقیاس خودناتوان سازی (جونز و رادوالت, 1982) را تکمیل نمودند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن ها به کمک روش همسانی درونی و تحلیل گویه تعیین شد.یافته ها: نتایج حاکی از روایی و پایایی رضایت بخش پرسشنامه ها بود. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری نشان دادند که مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد. فراشناخت به نحو مستقیم توانست خودناتوان سازی را پیش بینی کند. یافته ها نشان دادند که فراشناخت از طریق واسطه گری خودکارآمدی عمومی, به نحو غیرمستقیم نیز خودناتوان سازی را پیش بینی می کند. نقش واسطه ای خودکارآمدی عمومی با استفاده از آزمون بوت استراپ معنادار بود.نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که فراشناخت از طریق افزایش خودکارآمدی عمومی دانشجویان می تواند بر خودناتوان سازی آنها اثر منفی بگذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهبد، مینا، و یوسفی، فریده. (1396). بررسی رابطه فراشناخت و خودناتوان سازی با واسطه گری خودکارآمدی عمومی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 39-59. SID. https://sid.ir/paper/255169/fa

    Vancouver: کپی

    مهبد مینا، یوسفی فریده. بررسی رابطه فراشناخت و خودناتوان سازی با واسطه گری خودکارآمدی عمومی. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):39-59. Available from: https://sid.ir/paper/255169/fa

    IEEE: کپی

    مینا مهبد، و فریده یوسفی، “بررسی رابطه فراشناخت و خودناتوان سازی با واسطه گری خودکارآمدی عمومی،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 39–59، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button