مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

18,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس امید به تحصیل

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 37

چکیده

 هدف: امید سازه ای انگیزشی- هیجانی است و به انتظاری اطلاق می شود که بر اساس آن فرد احتمال می دهد که رویدادی خوشایند در آینده به وقوع می پیوندد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس امید به تحصیل و بررسی ویژگی های روان سنجی آن در دانش آموزان بود.روش: این مقیاس دارای 27 گویه است که از محتوای مصاحبه با دانش آموزان استخراج شده است. به منظور بررسی خصوصیات روان سنجی این مقیاس 241 دانش آموز پسر و دختر دبیرستانی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل پاسخ دادند. همچنین برای بررسی روایی ملاکی آن از پرسشنامه سرسختی روان شناختی و مقیاس صبر کودکان و نوجوانان استفاده گردید.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس نشان دهنده وجود 4 مولفه امید به تحصیل بود که به ترتیب امید به کسب فرصت ها, امید به کسب مهارت های زندگی, امید به سودمندی مدرسه و امید به کسب شایستگی نام گذاری شدند. این 4 مولفه 58 درصد واریانس کل نمونه را تبیین کردند. به منظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس امید به کسب فرصت ها 0.90, امید به کسب مهارت های زندگی 0.90, امید به سودمندی مدرسه 0.80, امید به کسب شایستگی 0.76 و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس امید به تحصیل نیز 0.94 بدست آمد.نتیجه گیری: به طورکلی نتایج بیانگر آن بود که مقیاس امید به تحصیل از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و می توان از آن به عنوان یک ابزار سودمند برای سنجش امید به تحصیل در دانش آموزان استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خرمایی، فرهاد، و کمری، سامان. (1396). ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 15-37. SID. https://sid.ir/paper/255170/fa

    Vancouver: کپی

    خرمایی فرهاد، کمری سامان. ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):15-37. Available from: https://sid.ir/paper/255170/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد خرمایی، و سامان کمری، “ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس امید به تحصیل،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 15–37، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255170/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button