مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان

صفحات

 صفحه شروع 223 | صفحه پایان 244

چکیده

 هدف: اهمال کاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیط های آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است. ازاین رو, مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و مهارت مدیریت زمان با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان انجام شد.روش: با استفاده از نمونه گیری خوشه ای 440 نفر (240 دختر و 200 پسر) از دانش آموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984), پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو (کاستا و مک کری, 1985) و پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) اطلاعات جمع آوری گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که بین اهمال کاری تحصیلی و صفات شخصیت (روان رنجورخویی, برون گرایی, گشودگی به تجربه و باوجدان بودن) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان و اهمال کاری تحصیلی رابطه معنادار مشاهده گردید.نتیجه گیری: با توجه به این که یافته های پژوهش حاضر نشان می دهند که صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمال کاری تحصیلی نقش دارند می توان گفت که به منظور کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بایستی با مداخله های آموزشی و مشاوره های مناسب, کنترل و تعدیل ویژگی های شخصیتی و ارتقای مهارت مدیریت زمان به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تمنایی فر، محمدرضا، و قاسمی، المیرا. (1396). تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 223-244. SID. https://sid.ir/paper/255173/fa

    Vancouver: کپی

    تمنایی فر محمدرضا، قاسمی المیرا. تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):223-244. Available from: https://sid.ir/paper/255173/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا تمنایی فر، و المیرا قاسمی، “تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 223–244، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button