مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

550
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 148

چکیده

 هدف این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه در نمونه ای از دانش آموزان ایرانی انجام گرفت. روش روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان مدارس دوره ی متوسطه ی دوم شهر پارس آباد (استان اردبیل) در سال تحصیلی 1396 تشکیل می دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای, 303 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) و مقیاس نیازهای بنیادین روان شناختی دانش آموزان در مدرسه (2014) جمع آوری شدند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی, علاوه بر عامل کلی بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه, دو عامل رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه را برای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه نشان داد که بین نمره ی دانش آموزان در خرده مقیاس های فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) با خرده مقیاس های, مقیاس نیازهای بنیادین روان شناختی دانش آموزان در مدرسه (استقلال, ارتباط و شایستگی) رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ با ضرایب همبستگی 70/0 تا 76/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون با ضرایب همبستگی 62/0 تا 72/0 برای نمره ی کل و خرده مقیاس های آن, مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: بنابراین براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه های دانش آموزان ایرانی از ویژگی های روان سنجی کافی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ الاسلامی، علی، خاکدال قوجه بگلو، سعید، و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (1398). بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13 )، 133-148. SID. https://sid.ir/paper/255185/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ الاسلامی علی، خاکدال قوجه بگلو سعید، سیداسماعیلی قمی نسترن. بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1398؛7(13 ):133-148. Available from: https://sid.ir/paper/255185/fa

    IEEE: کپی

    علی شیخ الاسلامی، سعید خاکدال قوجه بگلو، و نسترن سیداسماعیلی قمی، “بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 7، no. 13 ، pp. 133–148، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255185/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا