مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,020
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 69

چکیده

 شکل گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب از مخرب ترین آسیب هایی است که پویایی و نشاط هر نظامی را با چالش های جدی همراه می سازد. پژوهش حاضر, با هدف واکاوی در ادراک و تجربه زیسته معلمان و مدیران در خصوص عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدرسه های ابتدایی به انجام رسید. تلاش شد تا با بهره گیری از ظرفیت شگرف روش های کیفی به شناسایی و بازنمایی عمیق عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدرسه های ابتدایی اقدام شود. برای گردآوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند استفاده شد. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و راهبرد ملاکی, پس از 27 مصاحبه, اشباع داده ها حاصل شد. مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. با تحلیل مصاحبه ها 7 مضمون اصلی شامل «عوامل فردی», «عوامل آموزشی», «عوامل مرتبط با مدیر», «عوامل فرهنگی اجتماعی», «عوامل مرتبط با مدرسه», «عوامل مرتبط با سیاست گذاری و برنامه ریزی» و «عوامل مرتبط با فرایند اجرای برنامه ها» شناسایی شد. یافته ها نشان داد که نظام ارزشیابی آموزشی در مدرسه های ابتدایی با چالش های مضاعفی روبه روست و ضرورت دارد, به منظور انجام ارزشیابی معتبر و اصیل؛ تصمیماتی در سطح کلان اتخاذ شود. شواهد نشان می دهد, کم توجهی به اصول ارزشیابی در نظام آموزش ابتدایی, زمینه شکل گیری و تشدید فرهنگ ارزشیابی کاذب را ایجاد کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانخانی، مهدی، صالحی، کیوان، و مقدم زاده، علی. (1398). شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(26 )، 29-69. SID. https://sid.ir/paper/255223/fa

    Vancouver: کپی

    قربانخانی مهدی، صالحی کیوان، مقدم زاده علی. شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1398؛9(26 ):29-69. Available from: https://sid.ir/paper/255223/fa

    IEEE: کپی

    مهدی قربانخانی، کیوان صالحی، و علی مقدم زاده، “شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 9، no. 26 ، pp. 29–69، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255223/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا