مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب آوری پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: پرستاران به مداخلات روانشناختی مؤثر جهت بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء تاب آوری در برابر مشکلات حرفه ای و اجتماعی نیازمندند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی گروه درمانی پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب آوری پرستاران بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون, پس آزمون با یک گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان در 22 مناطق مختلف تهران بود. از میان آ ها یک بیمارستان (خاتم الانبیاء) به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد و سپس به صورت تصادفی 40 پرستار انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه گروه درمانی مبتنی بر برنامه پذیرش و تعهد به مدت 12 هفته شرکت کردند, در حالی که گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. به منظور جمع آوری داده ها پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جها نی و پرسشنامه ی تاب آوری کانر و دیویدسون مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد به طور معنی داری کیفیت زندگی آن ها (9/1=F1/28؛ 0/005=P) و تاب آوری (12/3=F1/28؛ 0/002=P) را بهبود می بخشد. در مرحله پیگیری این اثر به طور معنی داری بر کیفیت زندگی (9/9=F1/28؛ 0/004=P) و تاب آوری (13/66=F1/28؛ 0/001=P) پرستاران ماندگار بوده است. نتیجه گیری: بهبود مهارت ها با استفاده از آموزش پذیرش و تعهد می تواند به عنوان یک روش ایده آل برای افزایش تاب آوری و بهبود کیفیت زندگی پرستاران مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رزم پوش، مینو، رمضانی، خسرو، ماردپور، علیرضا، و کولیوند، پیرحسین. (1397). تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب آوری پرستاران. علوم اعصاب شفای خاتم، 7(1 )، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/258038/fa

    Vancouver: کپی

    رزم پوش مینو، رمضانی خسرو، ماردپور علیرضا، کولیوند پیرحسین. تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب آوری پرستاران. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1397؛7(1 ):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/258038/fa

    IEEE: کپی

    مینو رزم پوش، خسرو رمضانی، علیرضا ماردپور، و پیرحسین کولیوند، “تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب آوری پرستاران،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 7، no. 1 ، pp. 51–62، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258038/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button