مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,015
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت زندگی و فراوانی اختلال کمبود توجه -بیش فعالی درکودکان مبتلا به صرع

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه: صرع باعث اثرات قابل توجهی بر عملکردهای جسمانی و روانی کودک می گردد و با اختلالات روانپزشکی متعددی مرتبط است. هدف از این مطالعه مقایسه فراوانی اختلال نقص توجه - بیش فعالی و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به صرع بود.مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 90 کودک که به 3 گروه: صرع مزمن, صرع اخیر (با تشخیص کمتر از یک ماه) و گروه شاهد تقسیم شده بودند, صورت گرفت. در مرحله اول, تمامی بیماران با یک پرسشنامه ای که شامل اطلاعات جمعیت شناسی, فرم های مقیاس رتبه بندی اختلال نقص توجه -بیش فعالی, خود گزارشی کودک و گزارش والد و پرسشنامه کیفیت زندگی کودک بود, غربالگری شدند. سپس, کودکان برای تشخیص قطعی اختلال نقص توجه -بیش فعالی بر طبق معیارهای DSM-IV ارزیابی شدند.یافته ها: اختلال نقص توجه -بیش فعالی در 43.3%, 36.7% و 6.7% از گروه های صرع مزمن, صرع اخیر و شاهد به ترتیب تشخیص داده شد. یک ارتباط معنی داری بین نمره کیفیت زندگی بر اساس نظر والدین و نوع صرع وجود داشت. در آنالیز زیرگروه های کیفیت زندگی, نمره عملکرد فیزیکی و عملکرد تحصیلی در میان سه گروه متفاوت بود. کودکان با اختلال نقص توجه -بیش فعالی به طور معنی داری نمره کلی کیفیت زندگی پایین تری نسبت به کودکان غیر مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی دارند.نتیجه گیری: عملکرد فیزیکی, عملکرد تحصیلی و نمره کیفیت زندگی کلی کودکان مبتلا به صرع مزمن از کودکان با تشخیص اخیر صرع و کودکان غیر مبتلا به صرع کمتر هستند. اختلال نقص توجه -بیش فعالی در کودکان مبتلا به صرع شایع تر از کودکان طبیعی است. غربالگری و درمان اولیه اختلال نقص توجه -بیش فعالی در کودکان مبتلا به صرع ممکن است کیفیت زندگی آن ها را بهبود ببخشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاضل، مجتبی، الماسی دوغایی، مصطفی، قاسمی، فائزه، حبرانی، پریا، و اشرف زاده، فرح. (1394). بررسی کیفیت زندگی و فراوانی اختلال کمبود توجه -بیش فعالی درکودکان مبتلا به صرع. علوم اعصاب شفای خاتم، 3(4)، 65-72. SID. https://sid.ir/paper/258178/fa

    Vancouver: کپی

    فاضل مجتبی، الماسی دوغایی مصطفی، قاسمی فائزه، حبرانی پریا، اشرف زاده فرح. بررسی کیفیت زندگی و فراوانی اختلال کمبود توجه -بیش فعالی درکودکان مبتلا به صرع. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1394؛3(4):65-72. Available from: https://sid.ir/paper/258178/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی فاضل، مصطفی الماسی دوغایی، فائزه قاسمی، پریا حبرانی، و فرح اشرف زاده، “بررسی کیفیت زندگی و فراوانی اختلال کمبود توجه -بیش فعالی درکودکان مبتلا به صرع،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 3، no. 4، pp. 65–72، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button