مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

887
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 147

چکیده

 زمینه و هدف: ازآن جایی که یکی از عوامل مؤثر در تأمین آرامش و امنیت روانی, داشتن افکاری مثبت است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش­ آموزان ابتدایی انجام شده است. روش: روش پژوهش, آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­ آموزان پسر دوره ششم ابتدایی شهر خوی در سال تحصیلی 1396-1395 بود. نمونه آماری, تعداد 40 نفر از جامعه مذکور بودند که به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب, و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها در این پژوهش از پرسشنامه سرمایه روان شناختی (لوتاتز, یوسف و اولیوا, 2007) و پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (آرجیل و لو, 1989) استفاده شد. برنامه مداخله­ ای مثبت­ اندیشی به صورت 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش, آموزش داده شد. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس, بررسی شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ­ های این پژوهش نشان داد که آموزش مثبت اندیشی توانسته است سرمایه روان شناختی و شادزیستی کودکان را افزایش دهد و افراد موردمطالعه در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون به طور معناداری, سرمایه روان شناختی و شاد زیستی بیشتری داشتند (0/005P <). نتیجه گیری: درمجموع, نتایج به دست آمده از این پژوهش, سودمندی و تأثیر آموزش مثبت اندیشی در افزایش سرمایه روان شناختی و شادزیستی کودکان را تأیید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یکانی زاد، امیر، گل محمدنژادبهرامی، غلامرضا، و سلیمان نژاد، اکبر. (1397). اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(4 )، 135-147. SID. https://sid.ir/paper/258258/fa

    Vancouver: کپی

    یکانی زاد امیر، گل محمدنژادبهرامی غلامرضا، سلیمان نژاد اکبر. اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(4 ):135-147. Available from: https://sid.ir/paper/258258/fa

    IEEE: کپی

    امیر یکانی زاد، غلامرضا گل محمدنژادبهرامی، و اکبر سلیمان نژاد، “اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 4 ، pp. 135–147، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258258/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button