Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

628
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

767
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر برنامه پویانمایی اجتماعی بر بهبود تعامل والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 194 | صفحه پایان 205

چکیده

 زمینه و هدف: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم به طور معمول سطوح بالایی از اضطراب و افسردگی را تجربه می­ کنند و تعامل والد-کودک در آنها رو به وخامت است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ساخت برنامه پویانمایی اجتماعی برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و بررسی تأثیر آن بر ارتقای تعامل والدین با این کودکان انجام شد. روش: روش پژوهش شبه­ آزمایشی و در چهارچوب طرح­ های پیش ­ آزمون-پس­ آزمون بود. نمونه مورد مطالعه شامل 16 پسر از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بازه سنی 5 تا 10 ساله شهر تهران در سال 1396 بودند که به صورت در دسترس انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس کودکان گروه آزمایش در 30 جلسه یک­ ساعته, برنامه پویانمایی اجتماعی را دریافت کردند. والدین در هر دو گروه, قبل و پس از مداخله به مقیاس والد-کودک پیانتا (1994) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ­ ها در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ­ ها: نتایج نشان داد بین دو گروه در تمام خرده­ مقیاس­ های آزمون (تعارض, نزدیکی, و وابستگی) تفاوت معنی­ دار وجود دارد (0/001 > p). این یافته­ ها نشان ­ دهنده افزایش میانگین­ خرده ­ مقیاس­ های تعامل والد-کودک در گرو­ ه آزمایشی, پس از مداخله است. نتیجه­ گیری: به­ طور کلی نتایج نشان داد برنامه پویانمایی اجتماعی باعث بهبود و ارتقای تعامل والد-کودک شده و می ­ تواند با لذت بخش کردن فرایند آموزش و یادگیری, امکان استفاده از مهارت­ های آموخته شده را در زندگی واقعی فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاقوتی، فرشته، حسن زاده، سعید، غلامعلی لواسانی، مسعود، و قاسم زاده، سوگند. (1397). تأثیر برنامه پویانمایی اجتماعی بر بهبود تعامل والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(4 )، 194-205. SID. https://sid.ir/paper/258265/fa

    Vancouver: کپی

    یاقوتی فرشته، حسن زاده سعید، غلامعلی لواسانی مسعود، قاسم زاده سوگند. تأثیر برنامه پویانمایی اجتماعی بر بهبود تعامل والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(4 ):194-205. Available from: https://sid.ir/paper/258265/fa

    IEEE: کپی

    فرشته یاقوتی، سعید حسن زاده، مسعود غلامعلی لواسانی، و سوگند قاسم زاده، “تأثیر برنامه پویانمایی اجتماعی بر بهبود تعامل والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 4 ، pp. 194–205، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258265/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا