مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش محیط تحولی کودک (خانه، مهد، و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 137

چکیده

 زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که محیط عامل مهمی در بهبود تحول کودکان است و با غنی سازی محیط می توان به بالندگی کودک کمک کرد. در این راستا, هدف پژوهش حاضر تعیین نقش محیط تحولی کودک بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان 6-4 سال شهر تهران بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان با دامنه سنی 4-6 سال دختر منطقه 3 شهر تهران در بازه زمانی 96-1395, در محیط های خانه, مهد, و شیرخوارگاه بود. نمونه پژوهش 90 کودک (30 نفر در هر محیط) بود که به صورت نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه در سال 1396 انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی, مهارت های اجتماعی (ماتسون, 1976) و نرم افزار هوش کودکان (ریون, 1947) انجام شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد محیط فراهم ساز بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان 4-6 سال تأثیر داشت (05/0p< ). آزمون تعقیبی توکی نیز نشان داد بین بهره هوشی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه, خانه با مهد, ومهد با شیرخوارگاه, تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p=). همچنین این تفاوت بین مهارت اجتماعی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه (05/0p=) و مهد با شیرخوارگاه (001/0p=), معنادار بود ولی برای کودکان محیط خانه با مهد, معنادار نبود (19/0p=). نتیجه گیری: بنا بر یافته های پژوهش حاضر, بهره هوشی و مهارت اجتماعی کودکان مهد بالاتر از کودکان ساکن در محیط های شیرخوارگاه و خانه بود ولی بین مهارت اجتماعی کودکان ساکن خانه با مهد, تفاوت وجود ندارد. این یافته نشان می دهد تجربة مهدکودک که از لحاظ مواد و محتوای آموزشی و ارتباطات اجتماعی, کودکان را با فرصت های بیشتری برای یادگیری و تحول مواجه می کند, برای کودک مناسب تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، لیلا، حجازی دینان، پریسا، و شمسی پوردهکردی، پروانه. (1398). نقش محیط تحولی کودک (خانه, مهد, و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(3 )، 126-137. SID. https://sid.ir/paper/258273/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی لیلا، حجازی دینان پریسا، شمسی پوردهکردی پروانه. نقش محیط تحولی کودک (خانه, مهد, و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(3 ):126-137. Available from: https://sid.ir/paper/258273/fa

    IEEE: کپی

    لیلا محمدی، پریسا حجازی دینان، و پروانه شمسی پوردهکردی، “نقش محیط تحولی کودک (خانه, مهد, و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 3 ، pp. 126–137، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258273/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button