Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

957
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

853
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 148

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از شایع ترین اختلال های رفتار مخرب, اختلال نافرمانی مقابله ای است و این افراد با مشکلاتی در زمینه سلامت روانی, مهارت ها, و قابلیت اجتماعی و هیجانی مواجه هستند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی, ناگویی هیجانی, و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 40 کودک مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ای بودند که با روش نمونه گیری در دسترس از میان مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1396 انتخاب و در دو گروه مساوی آزمایش و گواه (هر گروه 20 کودک) جایدهی شدند. افراد گروه آزمایش مداخله مهارت های اجتماعی را طی یک ماه در 8 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اختلال نافرمانی مقابله ای (هومرسن و همکاران, 2006), پرسشنامه بهزیستی ذهنی (کی یز و ماگیار-مو, 2003), مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران, 1994), و پرسشنامه کفایت اجتماعی (فلنر و همکاران, 1990) بود. داده ها با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین گروه های آزمایش و گواه در هر سه متغیر بهزیستی ذهنی, ناگویی هیجانی, و کفایت اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد؛ به عبارت دیگر, آموزش مهارت های اجتماعی به طور معنادار باعث بهبود این متغیرها در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای شد (01/0P<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده در این مطالعه می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های اجتماعی با بهبود روابط بین فردی و آموزش مهارت های حل مسئله اجتماعی می تواند باعث بهبود وضعیت روانی اجتماعی و کاهش ناگویی هیجانی در کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ای شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ذبیحی حصاری، نرجس خاتون، حویزه، زینب، مختاری یوسف آباد، سیده الهام، حسینی، طیبه، و بهادری جهرمی، ثمینه. (1398). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی, ناگویی هیجانی, و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(3 )، 138-148. SID. https://sid.ir/paper/258286/fa

    Vancouver: کپی

    ذبیحی حصاری نرجس خاتون، حویزه زینب، مختاری یوسف آباد سیده الهام، حسینی طیبه، بهادری جهرمی ثمینه. تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی, ناگویی هیجانی, و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(3 ):138-148. Available from: https://sid.ir/paper/258286/fa

    IEEE: کپی

    نرجس خاتون ذبیحی حصاری، زینب حویزه، سیده الهام مختاری یوسف آباد، طیبه حسینی، و ثمینه بهادری جهرمی، “تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی, ناگویی هیجانی, و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 3 ، pp. 138–148، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258286/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا