مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,410
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 169

چکیده

 زمینه و هدف: مفهوم گسترده رفتار پر­ خطر, سلسله­ ای از رفتار­ ها را در ­ بر­ می­ گیرد که نه تنها برای فرد دارای رفتار­ های پر­ خطر و افراد مهم زندگی وی زیان­ ­ های جدی به بار می­ آورد, که باعث صدمه غیر­ عمدی به افراد بی­ گناه دیگر نیز می­ شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مهارت­ های حل­ مسئله و خودکار­ آمد­ پنداری در تبیین رفتار­ های پرخطر دانش ­ آموزان انجام شد. روش: مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمامی دانش­ آموزان دختر دبیرستانی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 94-95 تشکیل دادند که250 نفر دانش­ آموز از طریق نمونه­ گیری خوشه ­ ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ­ های حل ­ مسئله (کسیدی و لانگ, 1996), خودکارآمدی اجتماعی نوجوان (کنلی, 1989) و رفتارهای پرخطر (زاده­ محمدی, احمدآبادی و حیدری, 1390) پاسخ دادند. یافته ­ ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین مهارت ­ های حل مسئله و خودکارآمدپنداری با رفتارهای پرخطر رابطه وجود دارد ( 0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت­ های حل مسئله و خودکارآمدپنداری می ­ توانند 8 درصد از رفتارهای پرخطر را پیش­ بینی کنند (0/0001>P). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت افزایش مهارت­ های حل­ مسئله و خودکارآمدپنداری در دانش ­ آموزان باعث می­ شود تا کمتر به رفتارهای پرخطر بپردازند و برای حل مسائل خود از راهبردهای حل مسئله مختلف استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رادمهر، فرشته، و حسین خانزاده، عباسعلی. (1397). نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(3 )، 157-169. SID. https://sid.ir/paper/258379/fa

    Vancouver: کپی

    رادمهر فرشته، حسین خانزاده عباسعلی. نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(3 ):157-169. Available from: https://sid.ir/paper/258379/fa

    IEEE: کپی

    فرشته رادمهر، و عباسعلی حسین خانزاده، “نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 3 ، pp. 157–169، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button