مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی های شخصیتی کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 46

چکیده

 زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که تحول شناختی در شکل­ گیری شخصیت عامل تعیین ­ کننده مهمی است. این پژوهش با هدف تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی­ های شخصیتی (کنجکاوی, سرسپردگی به علایق خود, پشتکار, تحمل شکست, و خود مهارگری) کودکان پیش­ دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش در این پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­ آزمون-پس ­ آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان پنج ساله حاضر در مهدهای کودک و مراکز پیش­ دبستانی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بودند که تعداد 80 نفر از آنها به شیوه نمونه ­ گیری خوشه­ ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی 40 نفری جایدهی شده ­ اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزه انجام کار در کودکان (گی یست و کیل هافنر, 1998), خودمهارگری (کندال و ویلکاکس, 1979) و تحمل کام ­ نایافتگی (هارینگتون, 2005) بود. گروه آزمایش در 7 جلسه 90 دقیقه ­ ای تحت آموزش برنامه کویین قرار گرفتند. داده ­ ها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ ها: یافته ­ های پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی کویین تأثیر معناداری بر ویژگی های شخصیت (کنجکاوی, سرسپردگی به علایق خود, پشتکار, تحمل شکست, و خودمهارگری) کودکان پیش ­ دبستانی داشت­؛ همچنین تأثیر این برنامه در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (0. 01>P). نتیجه ­ گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر, برنامه آموزشی کویین با ایجاد تغییرات مثبت در مادران مانند افزایش هوش هیجانی بر ویژگی­ های شخصیتی فرزندان آنها تأثیرگذار بوده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بذول نژاد، معصومه، محمدزاده، جهانشاه، احمدی، وحید، سایه میری، کورش، و مامی، شهرام. (1397). تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی های شخصیتی کودکان پیش دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(3 )، 34-46. SID. https://sid.ir/paper/258383/fa

    Vancouver: کپی

    بذول نژاد معصومه، محمدزاده جهانشاه، احمدی وحید، سایه میری کورش، مامی شهرام. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی های شخصیتی کودکان پیش دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(3 ):34-46. Available from: https://sid.ir/paper/258383/fa

    IEEE: کپی

    معصومه بذول نژاد، جهانشاه محمدزاده، وحید احمدی، کورش سایه میری، و شهرام مامی، “تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی های شخصیتی کودکان پیش دبستانی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 3 ، pp. 34–46، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258383/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button