مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,013
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز، بر آگاهی و نگرش بیماران تحت شیمی درمانی در بیمارستان های منتخب آجا

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 146

چکیده

 مقدمه: شیمی درمانی یکی از درمان های اصلی سرطان است که با عوارض زیادی همراه می باشد. به طوری که ممکن است بیماران به دلیل عدم آگاهی و نگرش در خصوص این عوارض, مجبور به توقف درمان یا حتی ترس و عدم پذیرش درمان شوند.هدف: این مطالعه به هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بیماران بر آگاهی و نگرش آنان نسبت به عوارض شیمی درمانی در مراجعه کنندگان به بیمارستان منتخب آجا در تهران انجام شده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع کار آزمایی بالینی است که در سال 1395 با مشارکت 50 نفر از بیماران مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی به روش نمونه گیری در دسترس و با تخصیص تصادفی نمونه ها در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 25 نفر) انجام شده است. قبل از انجام مداخله اطلاعات مربوط به نمونه ها از طریق پرسشنامه محقق ساخت های جهت سنجش آگاهی و نگرش شرکت کنندگان در اختیار هر دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفت. سپس مداخله آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی بیماران در حیطه های مختلف متاثر از شیمی درمانی جهت گروه مداخله طراحی و به صورت چهره به چهره و انفرادی در طول دو سیکل شیمی درمانی اجرا شد. در پایان دوره دوم مجددا پرسشنامه ها در اختیار هر دو گروه قرار گرفت و داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی و با نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره آگاهی و نگرش بیماران از عوارض شیمی درمانی قبل از مداخله در گروه آزمون (آگاهی 94.68±9.41 و نگرش 22.32±4.28) و گروه کنترل (آگاهی 94.80±8.68 و نگرش 20.60±3.01) و بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره گروه آزمون (آگاهی 119±3.71 و نگرش 33.28±2.88) و در گروه کنترل (آگاهی 98.88±0.44 و نگرش 21.08±3.44) بود. در مرحله پیش آزمون, آزمون آماری تی مستقل, تفاوت معناداری را در نمره آگاهی و نگرش بیماران از عوارض شیمی درمانی بین دو گروه نشان نداد (P>0.05). در حالی که در مرحله پس آزمون, تفاوت معناداری در نمره آگاهی و نگرش بیماران از عوارض شیمی درمانی بین دو گروه آزمون و کنترل وجود داشت (P<0.001). همچنین آزمون تی زوجی, تفاوت معنیداری را بین مرحله قبل و بعد از مداخله, در گروه آزمون نشان داد (P<0.001).بحث و نتیجه گیری: به کارگیری برنامه آموزش بر اساس نیازهای آموزشی بیماران بر دانش و نگرش بیماران نسبت به عوارض شیمی درمانی موثر می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترکاشوند، جلال، دادگری، فهیمه، و زارعیان، آرمین. (1396). تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز, بر آگاهی و نگرش بیماران تحت شیمی درمانی در بیمارستان های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی، 4(2 (مسلسل 12) )، 138-146. SID. https://sid.ir/paper/258873/fa

    Vancouver: کپی

    ترکاشوند جلال، دادگری فهیمه، زارعیان آرمین. تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز, بر آگاهی و نگرش بیماران تحت شیمی درمانی در بیمارستان های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1396؛4(2 (مسلسل 12) ):138-146. Available from: https://sid.ir/paper/258873/fa

    IEEE: کپی

    جلال ترکاشوند، فهیمه دادگری، و آرمین زارعیان، “تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز, بر آگاهی و نگرش بیماران تحت شیمی درمانی در بیمارستان های منتخب آجا،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 4، no. 2 (مسلسل 12) ، pp. 138–146، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button